Overallbygge

I somras sydde jag denna overall på bilden ovan. En overall i enkel fleece, karborre i ryggen och med muddat runt om. Jag blev kanonnöjd med denna och är fortfarande varje gång jag sätter på honom den. Den är otroligt bra i passformen! God rörelsefrihet, inget tryck vid bogen och med ben som han inte går ur. Denna har han haft på dagis när jag lämnat honom. Nu mot slutet är den på hela tiden nu när vi är ute. Den under och ett Hurtta regntäcke över, det är hans vanliga utstyrsel när man är ute och går. Den börjar bli en aning sliten! Texas behöver inte ha något alls på sig än!
 
Tiden har gått och jag har massor jag vill göra men inte har haft tid med. ``Måste-listan´´ och saker jag skulle vilja göra har växt på hög och det blir tillslut för mycket att jag bara slår av och inte gör ett skit. 
Men den här helgen har känts helt ok, jag har funnit det där lugnet att göra saker jag vill utan att känna mig stressad över allt annat. Så därför påbörjade jag bygget av en ny overall till Rocky. Jag började igår och blev klar med den första igår. Men oj så besviken jag blev, den blev inte alls sådär fin som den på bilden ovan. Det är inga fel på den men nu har jag ju blivit bortskämd med den kanonfina overallen med det där lilla extra. Jag blev inte nöjd och började därför på en ny trots att jag nu redan hade gjort en klar till honom. 
Modifierade om mönstret lite. Ett mönster som jag byggt helt själv från första början och bara har blivit bättre och bättre efter alla år. 5 år är det nu!
Här nedan är allra första overallen jag gjorde.
Den nya overallen tog fart och jag blev genast mycket nöjdare. Jag insåg nu vad det var jag inte uppskattade med den tidigare overallen. Jag hade gjort benen för smala och mudden var på tok för bred. Hålen för frambenen blev därför för små så bogen tog i och det blev tight. 
 
Men dagen började nå sitt slut och jag är inte längre den pigga tjej som jag varit tidigare. Mer om det kommer. Det märktes på overallen tillslut! Benen blev upp och ner, karborren på fel sida. Ja, att jag inte lär mig. Sy inte när du är trött!!
 
Men den blev ju sådär bra som jag ville. Det tog inte lång tid i morse när jag gick upp innan jag satt där med sprätten och sydde om det som blivit fel. Det var ju inte mycket kvar innan den skulle vara klar. Den där känslan som jag fått med den overallen jag byggde i somras fanns där. Att man inte kan sluta titta, klämma och känna på den. 
 
Så blev den klar! Och kameran åkte fram. 
En dubbel fleece i tunnt fleecetyg, både kropp och ben. Kardborre i ryggen som är förstärkt med vliselin. Mage och vid rumpan är den figursydd så kyla och vind inte kommer in. Hals och nacke har en skyddande krage med vliselin som förstärkning så den står upp bättre. Kragen fästes med knapp i nacken, finns två olika att sätta den i. 
Den här overallen gillar jag skarpt. Två lager som skapar friktion och avger värme, figursydd att så lite kyla kan komma in, värmande krage och luftig med bra rörelsefrihet. Jag gillar den!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback