God Jul

God Jul önskar vi till er alla! 
Julafton, det är en dag som för mig betyder mycket. Jag älskar juletider, det är så mysigt, stämningen och så älskar jag att köpa julklappar och skämma bort mina nära och kära. 
Såklart Rocky & Texas har fått paket. I dessa hade jag laggt en slowfeeding matskål till Rocky, 4 nya och extra förstärkta markeringsskydd till Texas och i resten fanns mängder av nytt godis till dom bägge. 
Jag fick mit ett gott skratt när dessa skulle öppnas. Jag tänkte väl inte att dom skulle hjälpa till men jag vill endå att dom ska vara delaktiga i deras klappar. Det slutade dock med att jag låg dubbelvikt av skratt när båda hundarna hjälpte till att riva upp paketen, en i varsitt hörn och så drog dom tillsammans ut vad paketet innehöll. Älskade hundar!
Texas älskar sina markeringsskydd och det gör matte med. Inte för att han kissar inne hemma men när vi inte är hemma så händer det lite då och då att det kommer protestpinkar för att han inte får uppmärksammhet. Något som nog är så viktigt för den lille herren! Det kan inte alltid hända något, ibland måste man ta det lugnt också. 
Rocky är en matglad hund, han har mycket lätt för att slänga i sig maten. Det går undan och i många fall hinner Texas inte ens börja med sin innan Rocky ätit upp sin mat. Så för att låta honom njuta liite av maten fick han en slow feeding matskål som han ikväll fick testa. Och det gick ju bra!
 
Sen var det dags för mattes paket. Eftersom vi inte hade någon direkt julklappsutdelning där vi var så hade jag, min man och våra hundar samt katten det på morgonen. I det stora paketet till mig stod det faktiskt ``God jul Sandra, Rocky & Texas´´ på. Jag hade önskat mig en klofil, det är verkligen ett måste. Den jag hade gick sönder för några veckor sen och sen dess har jag suttit med en helt vanlig nagelfil och filat på klorna varannan dag till varjedag nu i slutet. Vilken skillnad det blivit på båda grabbarnas klor och tassar. Jag fick verkligen nog av deras långa och fula klor som dessutom hade dålig kvalitet, och trampdynor som varit spruckna. Därför har jag hållit hårt på klo/tassvård nu de senaste veckorna. Idag är bägges mycket bättre och jag vill verkligen inte tappa dom fina tassarna och klorna dom nu äntligen fått. Jag har insett att det tagit hårt på Rocky med sina spruckna trampdynor, men idag är dom otroligt mycket finare och han mår mycket bättre. 
Men i det där stora paketet med texten att det skulle vara till oss alla tre kan det inte vara en klofil. Det är för stort för att vara en klofil!
Jag började öppna och möts av en kartong som det står Häromi på. Jag tappar hakan lite. För det första skulle aldrig min man knalla runt i olika djuraffärer på jakt efter något som en klofil. Minst av allt skulle han sätta sig framför datorn och klicka hem något, han vill allra helst köpa över disk har han sagt. Men just detta är precis vad som är gjort. Han har åkt runt till olika djuraffärer och letat men inte hittat, då har han tillslut satt sig framför datorn och klickat hem ett paket från en hundsida med en klofil och lite godis till hundarna. Gissa om jag är både stolt och överlycklig!? Filen är såklart redan testad och mina hundar som tidigare tyckte att klofilen lät mycket och var lite rädda för den somnade gott i min knä under tiden jag fixade klorna (som jag dessutom filade med nagelfil igår). Ja, jag tror allt att varannan dag filande har gjort susen på mina hundar! Dom somnar ju!
 
Innan julfirandet under dagen passade vi på att ta oss en tur med dragselen jag och grabbarna. Texas är så otroligt duktig, jobbar på fint i selen. Det är ju inte mycket han drar än men 333 g är iaf så han känner att han har något bakom sig. Hittills har vi mest fokuserat på framåtbjudningen. Jag vill att han ska gå på framåt och rakt framåt såklart. Därför har det gått fort så matte ibland fått springa bakom. Idag kände jag på den korta tur vi tog att det inte längre håller för mig och magen. Fick börja plocka lite med honom och träningen med att dra på lägre hastigheter började. Han var riktigt duktig och för första gången kunde jag se att han fick ta i som i backen uppför på en sträcka. Annars märks det inte på honom att han har något bakom sig. Det här med drag tycker han är riktigt kul, man ser riktigt på honom hur stolt och glad han blir. 
 
Som avslutning på dagen blev det ett pass var på balansbollen. Vilken utveckling Texas gjort där! Den larviga och fega lilla hunden han vågar bara mer och mer. Tränade såklart balans, målet där är att han en dag ska kunna stå på bollen utan att jag håller i. Men det är lång väg kvar dit, mål är bra! Det blev rygg/mage övningen på bollen som alltid och lite snurr och sping. Han älskar verkligen att träna. 
På golvet sen blev det med balansövningar såsom att han står upp och jag håller upp benen som går diagonalt på honom. Riktigt bra ryggövning som ger bra balans och kroppskontroll. Utöver detta tränade vi lite ståträning, det är ju My Dog snart som vi ska åka på. Åhh så kul det ska bli! Dessutom lite ny träning för huvudets skull, lite parcour mot en vägg som han såklart inte hade så svårt för. 
 

Det är två trötta hundar jag har här hemma ikväll. Texas som har ett litet bakslag att inte vilja äta som han borde, har ätit kalasbra hela dagen. Jag känner mig mycket nöjd och det gör nog Texas mage också av lite mat, spinkis! Jag trodde väl inte direkt att han skulle äta upp, för han fick rätt mycket mat i skålen, men utöver maten fick dom varsin grisknorr. Den blev slukad även den! Så nu är hunden mätt i magen och jag känner mig nöjd!
 
Det var lite om vår underbara dag. I morgon väntar en ny. Då styr vi bilen med packning och klappar till Linköping och firar med min pappa med familj. Sen en hotellnatt för att under lördagen fira jul med min mamma med familj. Det här med julledighet är inte så mycket ledighet för hundarna. Hårdträning på alla fronter. Tro ja det att dom är trötta! GOD JUL alla mina vänner
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback