Kombinerad matte och hundträning

Varit ute och sprungit med hundarna ikväll. Eller ja, hundarna har lunkat på i relativt lugn takt brevid en hoppande och sprattlande matte. Allt för att inte hundarna ska ta ut sig och skada sig såhär i början vår nya träning. Tex är fortfarande ung och Rocky har haft bekymmer med kroppen. Men visst springer vi, det gör vi. Men när vi väl springer så det går fortare än när vi är ute i vanlig promenadtakt så är det bara korta sträckor åt gången. Och vid ett tillfälle spurtar vi, då är bägge hundarna lösa. Jag har inte en chans att hinna med de där två, och försöker jag så går det inte lång tid innan jag får be dom att sakta ner för att jag själv blir så trött. Haha!
Jag känner att det går framåt för min egna del, det är kul! 
Vid slutet av träningen övergår träning av matten till träning av hundarna. Dom får träna stadga medans jag går av mig och stretchar. Tidigare har dom endast fått ligga ner, Tex är en energisk hund som behöver lugna ner sig. Då har ``ligg´´ varit bra. Dom bägge har lätt för att flytta på sig när jag går bakom dom, dom vill ju se matte hela tiden. Men den tiden är förbi,dom har lärt sig att ligga still. Med Tex vill jag inte bråka för mycket, jag backar träningen med honom lite ett tag, han ska få vara valp lite till. Rocky däremot, han fick testa på stadga i både sitt och ligg, men även i hans svåraste del ``STÅ´´. Oj så svårt han har att stå kvar utan att sätta sig ner. Det var också något som kom upp på kursen i söndags, så det ska vi absolut träna mer på. Men hunden imponerar på mig än en gång. Han hade tränat, ligg och sitt så jag bad honom ställa sig upp. ``STANNA´´ sa jag och började knalla runt. Vad gör hunden? Rör sig inte ur fläcken! Han står kvar och jag hinner många varv runt både i gång och som sprattlande matte. Han stod kvar! Wow, denna hund alltså! Och Texas ligger kvar så snällt även han. Vilka hundar jag har. Älskar att kunna kombinera matteträning med hundträning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback