Ringträning

Äntligen en riktig genomkörare på utställningsfronten. Men det gick inte alls som jag önskat det gick så dåligt på så många sätt att jag idag känner att vi lika gärna kan lägga ner det här med utställning. Men samtidigt känner jag att vi hade så mycket emot oss på träningen att jag inte kan tänka så. Dels så har vi inte tränat i utställningskoppel sen My Dog, sen var det kallt ute och han frös, Tex är inte van vid att springa i den miljön. Så mycket att titta på som kan fånga en liten unghunds uppmärksamhet. Jag försöker att få upp honom i vikt vilket ledde till att han inte ville ha godisbelöning på träningen för att han var så mätt. Och så de där nedrans bakbenen som ställer till det för oss. Han är unghund och inne i ``fulåldern´´ nu. Men jag känner mig så nojig, tänk om det är något annat! 
Jag har fått massor av tips på hur jag kan träna upp styrkan i haserna och dessa kan jag själv känna är rätt träning för honom. Det gäller drag, för att få ut bakbenen längre bak. Nu går han väldigt under sig med bakbenen. MEN. Han är unghund, alla säger olika. Självklart tänker jag inte låta honom dra tunga flerkilosföremål. Alla säger olika och jag vet inte vad jag ska gå på. Vissa säger att jag inte ens kan börja löpträna kortkorta rundor med honom förän vid 2 års ålder, andra sätter en 1-årsgräns, medans andra säger att jag kan börja dra lite lätt med honom. 
 
Träningen gick inte bra, kändes inte bra alls! Han gick inte fram utan höll sig lunkandes vid min sida. Attans, vi har tränat för mycket lydnad så vi fick träna framförsändande. Sara säger även hon att han måste ta ut steget bättre bak, nu tar han korta små steg. Alla bilder är tagna när jag har kastat en boll som rullar framför honom för att få fram honom lite bättre. Och jag tyckte det fungerade bra och nu när jag ser bilderna så känns allt lite bättre. 
 
Vi ska traggla vidare. Jag ger inte upp även om det i skrivandets stund känns jobbigt. Vi får hålla tummarna att han blir snyggare med tiden och att hans bakben rättar tills mig med vinklarna.
 
 

Kommentarer
Sara

Ta det lugnt så kommer det gå över.. Vad det gäller detta med att trän han rätt för bakbenen så testa de där vikterna du gjorde åt Rocky till simningen kan fungera... Och att låta han hänga med på korta sträckor med cykeln eller en löp tur borde du kunna böra med nu. Han är väl snart året? Jag började med Skroll straxt innan hon fyllde 1år dock väldigt korta sträckor typ max 10min, men då är hon en stor hund som växer bra mycket mer än Tex.

2015-03-08 @ 18:01:31 | http://skrolli.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback