Kvällens träning

Känner att vi behöver lite mer variation i vår träning. Jag hamnar lätt i samma spår och rätt intensivt en tid för att sen inte träna alls på just det vi hållt på med. Det har funkat finfint för oss, men nu känner jag att inspirationen flödar och jag kommer på hur mycket som helst som jag vill träna med hundarna. 
 
Idéer efter nya idéer. Tänkte tillbaka på varför Tex har så svårt för ``uppställningsstå´´. Jo för att han inte gillar fysisk kontakt, vilket leder till att han blir misstänksam, kurar ihop sig och blir allmänt osäker. Så dagens träning gick ut på allmän hantering. Kunna röra och lyfta honom och även efter en stund flytta tassar. Tillägger att problemet med hantering finns enbart när han ska ställas upp. Inte annars. Han gillar att stå mot mig och ta instruktioner framifrån inte med sidan till. 
Till en början blev han lite misstänksam som alltid. Svansen sjönk, ryggen började kuta och huvudet sänktes. Precis som vanligt! Med klicker och godis i min ena hand och en hand ledig till beröring så påbörjade vi hanteringsträningen. Mot slutet fick jag se en helt annan hund mot i början. Det var hög svans, glad attityd, hunden sträckte på sig och jag kunde flytta hans ben. Då slutade vi för dagen och han fick jobba lite med självförtroendet. Han fick stå på låda, men det var läskigt att komma dit själv och matte fick såklart hjälpa honom lite på traven. Kanonbra träning för honom! 
Texas fick även under lunchen en kort promenad med benmanschetterna. 
 
Rocky, ja vad ska jag säga. Jag börjar mer och mer inse att hans vila är över. Allt mer kommer vi in på muskelstärkande övningar. Idag har han tränat kroppskontroll, balans och en ryggstärkande övning. Han står upp och jag håller i hans vänstra framben samt högra bakben. Diagonalt alltså. Därefter tvärt om. Jättebra övning för balans, kroppskontroll och ryggen. Han var riktigt duktig men det han är mindre bra på är att ta belöningen på ett fint sätt! Han som varit så duktig på det i alla år, varför kommer detta nu?! Kanske för att han är en konstant hungrig hund. Jaja, det blev lite träning på att kunna ta belöningen på ett fint sätt också. 
 
Det här med att hinna och orka blogga har varit lite si så där med. Känns skönt att komma igång med det igen, får hoppas att jag lyckas föra lite dagbok en längre tid nu. Så man kan gå tillbaka och inspireras och minnas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback