NoseWork Demokväll

Igår kom dagen vi länge väntat på sen jag hittade denna kväll. En demokväll ``Testapåkväll´´ i Nose Work. Jag kunde inte motstå att anmäla mig och Rocky till detta. Han tycker ju det är så kul med denna typ av träning. Jag gjorde en chansning på att vi skulle vara friska nog och att jag skulle hitta på något att göra mellan jobb och detta. Ibland är det inte så bra att bo i annan stad, långt bort från allt annat. Friska är vi allt och ja, jag han att åka hem och köra tillbaka innan demon började. 
 
Det är så roligt att få göra detta tillsammans med Rocky. Det blir mycket Texas Texas Texas nu. Jag känner att jag vill få lite egentid med Rocky också. Rocky har med stor sannolighet varit fri från noskvalstern sen ett bra tag tillbaka, men jag tog tillfället i akt och behöll honom på jobbet en stund till medans Texas fick vara på dagis. Det behövde vi båda, eller alla tre egentligen. Texas fick stå på egna ben och Rocky och jag fick ensamtid ihop. 
 
Och så nu fick vi denna kväll ihop, visst Tex var med men han fick snällt titta på medans jag och Rocky tränade. Och oj så kul han tycker det är. DET är min gamla polare det där! Vilket driv, vilken energi och just den där lyckan som får mig att bli så varm om hjärtat. Älskade hund! 
 
Nosework har vi endast testat på en gång tidigare, på ytterligare en testapåkväll med lite annat inblandat. Men annars har vi inte tränat på detta alls. Till skillnad från förra gången så visste jag lite mer vad jag bör tänka mer på till igår. ``BERÖM INTE FÖR TIDIGT SÅ DET BLIR FEL´´ Just det gjorde jag felet tidigare, jag berömde när han inte alls skulle ha beröm. Då hade han inte slagit igång näsan utan tog bureken som target ist, villket inte var det vi skulle göra. Han är mycket för att slå med framtassarna. Så denna gång väntade jag ut honom tills jag verkligen såg att han startade näsan och luktade. Mycket riktigt, det tog inte många försök innan han faktiskt var med på noterna och visste vad han skulle göra. Då åkte burk nummer två fram. En med doften i och en tom. I början förstod han inte riktigt och när han inte förstod blir han så frustrerad. Han vill ju göra mig glad och gjorde allt han kunde komma på för att hitta vad som skulle bli rätt. Han nosduttade, skulle bita, lyfta och flytta på burken och jag kunde inget annat än att skratta åt honom. Han var så söt! Men så såg jag näsan slås igång och klickade till precis i perfekt stund. Kvällen slutade med tre burkar, en med doft och två utan. Vid sista försöket så såg man tydligt att han verkligen förstått och markerade tydligt! Han frös med näsan mot burken.
 
Jag skämms så otroligt att jag inte ger min älskade Rocky mer tid, det har bara blivit så att Tex fått mer tid av mig nu när han varit valp. Men det ska vi nu ändra på. Ikväll ska jag sätta mig ner och kika igenom om jag hittar en passande kurs till mig och Rocky med detta. För det är det här han vill!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback