Rockys krämpor och besvär

Nu när vi kommit igång med träningen på Rocky ser jag en het annan hund. Rocky har ju mestadels vilat nu sen Tex kom in i bilden. Både bra och dåligt, bra med en vila men jag vet också hur hans kropp reagerar. Den reagerade precis just så även denna gång också. Fast nu mycket värre än vanligt!
 
Rocky har så mycket skador och krämpor från hans tidigare liv som vanvårdad. Jag vet hur jag ska göra men vila är något hans kropp inte tål. Vila innebär viktuppgång som leder till att han blir för tung som i sin tur leder till att kroppen mår sämre och lederna tar stryk. 
I det stadiet börjar Rocky bli lat och hoppar gärna på tre ben för att han anser att det går lika fort som på fyra. Det som händer då är att han blir stel i bakbenet som gör att han sen blir stel i hela kroppen och därefter får han ont i hela kroppen. 
 
För att förhindra att han blir stel är det jätteviktigt med värme på honom. Minsta lilla regn, blåst eller kyla som gör att han spänner sig gör att han blir såhär. Täcke på, folk tycker jag är ``mammig´´ som täckar honom så tidigt. Men hellre det än att han så få ont. Han har täcken på även på sommaren efter träning, vid regn och blåst mm. 
 
Utöver det masserar vi och stretschar mycket, mycket lösgörande träning och muskelbygge när kroppen tillåter. 
 
För en tid sen blev Rocky riktigt dålig i kroppen, värre än vanligt och jag kände att det var dags att göra något åt det. Vilan över och ``hårdträning för matte´´. Nu fick jag äntligen tummen ur och bokade in oss på simmet, viktmanschetter syddes och massage/stretsching mest hela tiden. Back on Track täcket på även på dagis och nu börjar vi se resultat!
 
När Rocky var som sämt så ville han inte springa, han stod mest på stället när han busade med Tex och kunde inte heller hoppa upp på saker. 
 
Nu vänder det! Rocky har fått bort den extremt lilla övervikten, musklat sig ordentligt och kroppen är sådär underbart fin igen så som matte vill ha den. Sen är det inte längre bara Tex som ger lekinviter, nu jävlar får den lille igen! För nu har leklusten kommit tillbaka och dom räjsar järnet här hemma. Hans lust till att göra saker är tillbaka.
 
Det känns som att Rocky var borta ett tag, men nu har han kommit tillbaka. Jag bara älskar hans livsglädje han ger mig nu, den lycka och nyfikenhet på saker. Älskade Rocky. Förlåt att jag inte gjorde något tidigare <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback