På schemat idag står...

...Ligg/Sitt/Stå framifrån. Jag och Tex måste börja träna på detta lite mer på allvar. Han är snabb den lille rackaren och allt sitter inte helt hundra än. Vi måste jobba mer på att befästa både ljudkomando och teckenkomando på de olika övningarna. 
 
Ljudkomandot Sitt fungerar helt klart bäst medans ljudkomandot Ligg inte fungerar alls. Han har lättast för Sitt och teckenkomandot Stå, och svårast för Ligg.
 
På dagens schema stod ju att vi skulle utöva dessa framifrån för att sen avancera till vänstersidan. Men en sak i taget, först lära oss framifrån.....Trodde jag ja! Det märks att vi tränat vänstersida ett tag. Vartefter vi gjort ett gäng repitioner så kommer hunden bara närmre och närmre för att sen avsluta halvvägs vid min sida. Jahaja!
 
Men vi övar på, jag håller fast vid att dagens övningar skall vara framifrån. Han är så arbetsvillig och vill lära sig så det ska inte vara några problem. Än är kvällen inte över och vi hinner träna flera gånger om. 
 
Mot slutet på vårt första pass (vi kör kortpass) tog han teckenkomandot Ligg finfint. Självklart säger jag ordet samtidigt för att han ska lära sig även det. 
 
Nu ska vi varva ner lite innan vi ger oss på nästa pass.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback