Blivande draghund

Gick in och skulle hämta en leksak till Tex som vi kunde ha när vi tränade. Hittade då Rockys dragsele och jag kunde inte hålla mig från att testa den på Tex. Vi ska inte börja dra än, det är han för ung för. Men vi kan vänja oss vi selen tills det är dags. Selen kunde han inte brytt sig mindre om. Lika glad som alltid. 
Selen är något stor på honom och han skulle behöva bredda sig lite. Han är så smal i frampartiet, vilket inte Rocky är så selen hindrar frambenen i dagsläget. Så vi hoppas att han bräddar sig lite där tills det är dags. Han är ju trots allt ung än och mycket kan hända. Men till lek och invänjning passar den bra! Längtar tills han blir stor nog att vi kan börja fysa han och jag!
 
Tanken är att denna sele ska Texas få, jag har börjat inse att Rocky inte kommer kunna hålla på med detta längre. Så i framtiden blir det Tex som får leka draghund. Texas ska även få en WP-sele men den gör jag inte förän han vuxit klart och är redo. 
 
Tex ska bli en biff! Ett vältränat muskelpaket!

Kommentarer
Lisa, Billy och Ivan

Här kommer svar:

Absolut! :) I Karlstad finns en gäng DW/WP-entusiaster som har dragpromenader flera gånger i veckan på olika platser. De tar med utrustning som nybörjare kan låna – eftersom en WP-sele är ju inte något som en köper "bara så där", de är ju rätt så dyra... Så länge hunden drar mindre än typ 20-25 % av sin egen vikt är det ingen fara att ha en vanlig sele, men vid vikter över det är det mer noga med ordentlig sele för att det ska belasta rätt och inte bli fel eller skador.

Förlängningen som Billy har på bilderna är egentligen för en mycket större hund, men de hade inte småhundsgrejer med i lördags. Helst ska den vara så lång/kort att pinnen hamnar strax bakom bakbenen och att den inte släpar i marken, det är bara kedjan som ska göra det. Förängningen/distansen är gjort med tunn vajer med karbinhakar, och så själva pinnen då. "Pinnen" är nog ett metallrör, om jag minns rätt. Enkel och lätt men smart konstruktion. :) Jag fäste den i sidorna på Billys sele, inga konstigheter alls. Lite som en travsulky liksom :D

Jag har hittat två personer som gör selar och som inte kostar en miljon: Minipina i Norge och JumJums i Finland. Hon i Finland gör verkligen jättefina!

2014-12-01 @ 10:17:26 | http://billyochivan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback