Spårsöndag på egen hand

Dagens träning i skogen blev inställt då flera av oss inte kunde komma. Så dagen har inte haft mer inplanerat än att kika in festlokalen inför bröllopet. Vi har möblerat om så som det ska vara och allt verkar gå ihop. Tack och lov.
I morse så klev jag upp pigg och glad. Jag åt frukost, satt vid datorn, städade och diskade lite. Men när jag var klar med det hade min blivande man och vår hund fortfarande inte vaknat. Min tanke föll direkt på att sticka iväg och lägga ut ett personspår. Och så blev det! Medans som sussade och sov gott så åkte jag iväg och la ut två personspår till Rocky. Den här gången lite längre in på traktorvägen i skogen för att slippa bli utsatta för störning som vi blev sist.
Det första spåret blev längre än det jag la sist när vi körde ensamma, men jag kände mig ganska säker på att han skulle greja det.
Det andra spåret la jag ut lite längre in i skogen, den blev kanske lite för rak men hoppsan...där råkade visst ett föremål droppas på vägen! Jag tyckte det gick så bra på föremålsträningen att jag ville se hur han skulle reagera.
Jag körde bilen hem igen och plockade fram cykeln och allt jag skulle ha med mig. Min plan var att vi skulle cykla dit, ta det lite lugnt, gå spåret och ha det allmånt trevligt där för att sen cykla hem igen. Det är inte så långt. 
Och så blev det, vi cyklade dit. Han sprang på finfint mestadels löst för att låta honom slappna av. Jag upplever att han slappnar av mer löst än om han har sin sele på sig, då spänner han sig och får ont i ryggen tillslut.
Han fick lite vatten och vi varvade ner en stund, lyssnade på skogens alla ljud och njöt av vädret innan vi svirade om till spårutrustning. Jag har inga kort på honom under själva träningen men kan berätta att han är fin där han stog i sin gula reflexsele med linan efter sig och en gul hurttascarf. Han är grymt snygg, han bär upp det och det lyser verkligen om honom hur lycklig han blir.
Jag behövde nästan bara leda fram honom till spårets start så skötte han sig själv därefter. Vilken fart! Jisses vad det gick undan idag. Nosen i backen och med en fart han aldrig haft. Då hade spåret legat i ungefär en timmas tid och han gick näst intill på pricken där jag gått ut det. Duktig hund! Ett störningsmoment fick vi i form av en bil, men han lyssnade bara lite och återgick till spårandet igen. Härligt, lagom med störning med andra ord.
Han kom till slutet och där berömde jag om honom massor innan vi gick iväg till nästa lite längre in i skogen.
Lite vila innan vi åter gick på ett spår och även där fick han upp spåret finfint innan han rusade iväg i samma tempo som i det tidigare spåret. Han kom fram till föremålet och missar väl lite att det ligger godis under. Han noterade föremålet men inget mer. Jag visade såklart att det fanns något gott under. Jag tycker att trots att han slår av ögonen när han söker så verkade det endå som att han noterade föremålet mer än de andra gångerna jag tränat föremål med honom. 
En välförtjänst vila i skogen blev det och sen tränade vi lite föremål och där var vi fortfarande på samma plan som igår. Han dök efter föremålet som i det här fallet var samma som i spåret. Så med andra ord har han inte kopplat ihop de bägge sakerna än. Men det kommer. Den träningen gick super, han förstod att det var leksaken jag var ute efter och flög efter den när jag kastade iväg den, han kastade upp den i luften och det är inte ofta man får se. Framgång, helt klart. Vi tränar vidare, men just nu ser det ljust ut med hur jag ska träna med honom. 
Vi promenerade lite i skogen och rastade kameran lite. Den hunden till att njuta av sol och värme! Så här blev bilderna.
Vi cyklade hem igen nöjda och belåtna. Idag gick det verkligen super. Hemma i trädgården blev det bus i mängder och därefter serverades det lammrevben. Mycket mumsigt sa Rocky även om matte fick hjälpa till att hålla lite där i slutet. Hala rackare!
 
 

Kommentarer
Bella Eriksson

Vilka härliga bilder!

Sv: Tack för den fina kommentaren! Det värmer! :)

2014-03-31 @ 07:55:39 | http://flattefnatt.weebly.com
Bella Eriksson

Vilka härliga bilder!

Sv: Tack för den fina kommentaren! Det värmer! :)

2014-03-31 @ 07:55:55 | http://flattefnatt.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback