Passivitetsträning

Jag har funderat på vad jag vill göra med Rocky under hela dagen idag. Vad ska jag hitta på, jag kom på både det ena och det andra men ingenting kändes tillräckligt bra eller roligt.  
 
När jag hämtade Rocky så visade han mig tydligt vad vi borde träna mer på. Passivitetsträning var det! 
 
Rocky är en pratsam individ, han skäller mycket sällan men gnisslar och gnäller desto mer. Hans ansträngda andetag när något är fel eller om han är missnöjd över något är så jobbiga att höra, gnissel och gnäll på allt! 
Idag gnisslade han ljudligt när jag kom för att hämta honom och vår träning började redan där och då. I det här fallet gnisslade han för att han blir glad över att matte kommer och skapar en förväntan på att vi ska göra något roligt ihop som vi alltid gör.
 
Han satt i hundgården när han såg mig och ju närmare jag kom honom desto mer gnisslade han, så jag stannade och väntade ut honom tills han blev tyst igen innan jag fortsatte framåt. Med stillhet och tystnad blir han lugn såsom alla andra djur. Det tog sin lilla tid då de andra hundarna skällde som dårar men han förstod vinken! Han tystnade och jag kunde öppna grinden till honom. 
Men så fort han fick på sig koppel så börjades det igen och jag fortsatte bara att stanna så fort han gnisslade.
 
Idag känner jag att jag har styrka, jag känner mig stark och mitt tålamod som annars ligger på botten, det hör högt som tusan. Idag är en bra dag och idag ska vi lyckas!
 
Väl hemma fortsatte våran träning med ''en tråkig jävla långsam promenad'' som Rocky skulle sagt. Tanken med den var att minska hans förväntning och därmed även hans gnissel. Vi gick långsamt, långsamt. Han gillar inte när det inte händer något och vi går oftast relativt fort annars. Idag skulle vi gå långsamt för att framkalla gnissel och gnäll för att därefter jobba med dom. Så fort det börjades gnissla så stannade jag till för att göra det tråkigare för honom. När han slutat gnissla, börjat slappna av och allra helst satt sig ner då gick vi vidare. 
 
Efter en stund såg jag att katten hade följt med oss, bra träning där! Rocky vill ju leka och matte var ju tråkig så varför inte leka med katten tänkte han. Trist för honom när han inte fick! Katten fick allt springa där men han skulle hålla sig lugn. Jag märkte hur Rocky försökte att hitta på saker att göra, med nosen i backen, leka med katten osv men inte idag. Idag skulle vi ha tråkigt! Inte göra ett endaste dugg på våran tråkiga promenad.
Men hus som helst, jag upptäckte katten och solen lös så fint på henne så jag sa det enda kommandot på hela promenaden ``Sitt stanna kvar´´ för att gå och fota henne lite. Bra träning för Rocky även där att sitta kvar lite längre bort och inte göra något medans matte och katten håller på och gosar lite. 
När jag sen återvänder mot honom då börjar han gnissla av lycka -MATTE äntligen kommer du, kan vi hitta på något roligt nu. gnissel gnissel gnissel!
Det var bara att börja om med att stanna på vägen så fort gnisslet kom. 
 
Tillbaka hemma vid huset tänkte jag att vi skulle göra en ännu tråkigare sak, sitta uppbunden i trädgården. Själv har jag nu suttit och skrivit hela det här inlägget en bit ifrån honom där han sitter. Det fungerar ganska bra. Han har suttit och legat ner mycket med lite gnäll om att det är kallt. Men jag tycker han skött sig även under denna tråkiga träning. 
 
Vi har gått in, istället för att låta honom gå in till sin bädd så sa jag åt honom att stanna vid dörren medans jag gick och satte mig i soffan. Givetvis gnissel om att han inte vill sitta där inte. Men han tystnade och lade sig ner. Då fick han komma in. 
 
En rolig sak upptäckte jag när sambon sen öppnade dörren och klev in. Rocky säger tydligt till när någon kommer. Han har koll på allt, och det är lite det jag försöker få bort. Han får gärna säga till men han måste inte hålla på i flera minuter efteråt. Nu klev min sambo innanför dörren och Rocky förblev helt knäootyst!!
 
Trots att vi inte egentligen har gjort något alls så tar det här mycket på honom. Han har verkligen fått tänka på att inte göra något och bara vara. Det här var en mycket bra idé min vän. Bra och nyttig träning och hunden ligger nu trött i sin bädd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback