Den nya träningsmetoden & ett bildinlägg

Med mig i hundväskan hade jag packat ner lite olika leksaker och massa godis. Min idé jag kommit på handlar om att överföra den positiva energin från godis till något han inte förstår, nämligen föremål. Jag vill ju så gärna träna vidare och utvecklas. 
Så en kväll när jag precis somnat till lite så klickade det bara till i huvudet och jag blev pigg. Haha! Med ett leende på läpparna kom jag just på en ny metod som kan hjälpa Rocky att förstå. Jag hade så gärna velat träna uppletande men det går ju inte med en hund som inte är föremålsintresserad. Men så dök tanken upp att jag till en början visar tydligt att jag bara lägger godis en bit framför honom. Jag repeterade det några gånger och han fick såklart upp farten. Efter det så la jag ut godis på samma sätt fast med en leksak över. Leksaken måste han då flytta på för att komma åt godiset vilet i sin tur leder till att han en dag kommer börja leta efter leksaker och föremål för att då vet han att det ligger godis under. Alltså, jag för över en positig energi på ett föremål som han inte riktigt förstår. 
Efter några repetioner med leksak på godiset så införe jag ytterligare en leksak, och även det grejade han. Jag trode väl inte att han skulle förstå så fort som han gjorde, inte heller att han skulle dyka på ett föremål. En bra idé med andra ord och detta kommer vi öva mer på. 
Bilden under har jag försökt rädda, men här syns vilken fart han fick när jag släppte på mot föremål. Bild nummer två är hur han dyker på föremålet. Detta trodde jag då inte att jag skulle få se. Från att ignorera och inte se föremål alls till att dyka på, det är en rätt bra förbättring!
 
Sen blev det såklart mycket bus i mammas trädgård. Med underbart väder med sol och blå himmer fick jag ett par helt ok bilder, både fina som knasiga. 
 
 
 

Kommentarer
Inspirana

Vilken sötis!

Svar: Ja det är han verkligen :)
Sandra

2014-03-29 @ 23:10:14 | http://inspirana.se/
Paulina

Vilka härliga bilder, han ser verkligen lycklig ut :)

Svar: Han är en lycklig hund. Det var annat innan jag fick honom tyvärr. Det var ingen lycklig hund :( Men nu är han glad hela han och det gör mig som matte gladare än gladast :D
Sandra

2014-03-30 @ 11:43:20 | http://brukspinnar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback