Hemmablind-Nytändning-Framgång

Efter en tid med trampande på stället utan att komma framåt har vi nu lyckats få en nytändning. 
För en tid sen började jag diskutera hund och hundträning med en vän. Man blir lätt hemmablind, och det är precis vad jag har varit. 

Vi pratade och diskuterade, och vi kom fram till att jag hjälper Rocky för mycket. Visar hur och vad han ska göra osv. Det var så vi fick börja för han vågade inget annat. Men i det stadiet är vi inte i nu!

Nu efter en tid av träning där han själv får tänka samt där matte tränat massor på rätt belöning och NÄR han belönas, så har jag märkt enorma framsteg hos honom. 

Vi stod och trampade och man kan säga att jag inte lät honom gå vidare. Alla gör vi fel och man lär sig hela tiden. Min hjälp jag gett har inte fungerat, han har vuxit ifrån det stadiet och "hjälpen" har ist stjälpt honom. Hindrat honom från att utvecklas för att jag varit hemmablind och gått i samma rutiner hela tiden.

Det jag har märkt efter den nya träningen är hur mycket bättre självförtroende han har fått. Mycket gladare och vi kommer mer fram än bakåt. 

Jag har tränat på att vara mer tydlig och inte ta så stora steg framåt, jag har plockat bort klickern och övat på att pricka rätt så berömmet  hamnar på det jag önskar, mitt i prick och inte varken tidigare eller senare. 

Sen har jag funderat lite ytterligare på hur Rocky fungerar. För att lära in något nytt föredrar Rocky att träna intensivt några dagar på just en sak. Korta pass men många gånger under få dagar. Sen ett längre uppehåll. 
Jag slog ihop den korta intensiva träningen med free shaping, mitt jobb med att pricka rätt och avsluta i tid. Det har lett till att Rocky idag gjode något jag blev väldigt paff över. 

Vi har inte tränat föremål alls på två veckor, vi har ju haft sakerna i husvagnen så har inte kunnat. Igår plockade jag upp lite föremål och tränade mestadels mig själv, så fort han först tittade, sen nosade och tillslut tog något i munnen fick han beröm. Jag berömde alltså allt så fort han visade intresse. Inget krav alls. 
Idag ville jag begränsa mig till just apportbocken, gjorde berömde precis likadant och tog bort när allt gick som bäst. 
Men när jag plockade bort apportbocken gjorde han något jag inte var berädd på. Han fortsatte träna trots att jag slutat. Han hittade ett nytt föremål för att fortsätta träningen, en pinne började han plocka med. Självklart berömde jag och eftersom jag avslutat träningen och ville bibehålla just det positiva tillfället till nästa gång så plockade jag bort även pinnen. Vad gjorde Rocky då? Jo han får mig att tappa hakan lite till. Locket till godisburken hittade han och plockade upp. Vi pratar alltså om en hund som inte tar något i munnen! 

Jag är fortfarande chockad, är inte alls van vid att min hund tar saker med munnen. Speciellt inte när det inte är tänkt att han ska det. 

Föremålen hade jag lagt precis innanför tältdörren till husvagnen. Vad tror ni han gjorde när vi sen lite senare skulle gå in? Han såg apportbocken och drogs dit. Tunnelseende rakt fram mot den och gick dit för att fortsätta!
Jag har aldrig sett det beteendet han hade där. Han ville verkligen fortsätta. 

Jag säger bara det WOW!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback