En riktig genomkörare

Det är en trött vovve jag har med mig hem ikväll. En riktig genomkörare blev det på klubben. Skönt att äntligen komma hemifrån lite och träna på andra ställen. Vi har ju mestadels hållt till på hemmaplan och även på campingen. Men idag fick det bli en sväng till klubben. Och där fick vi träningssällskap, och det är sällsynt för oss!
 
Jag var ute i god tid och han att rasta av och värma upp honom ordentligt innan jag gick ner till plan. Lydnadsträning stod på schemat men mjukstartade lite med agility. Å jävlar vad han tycker det är kul! Vill inte hoppa för mycket med honom iom hans ryggproblem. Han landar alldeles för stumt och det är inte bra för hans rygg. Men idag fick det bli en sväng på agilityplanen med. Allt satt som en smäck! Hindren, tunlarna, A-hindret, balansen och så även de vi börjat nosa på men inte kommit så långt med. Platten gick galant och även däcket som vi inte tränat på alls. Så taggad hund, han tycke det var så kul verkligen.
 
Vidare till lydnaden. Jag blev introducerad på lydnadshindret och testade det för första gången. Under tiden fick Rocky passivitetsträna och ligga en bit bort medans jag kollade på när dom andra körde. Bra träning för Rocky att bara ligga still och vänta, han börjar lätt gnissla och blir otålig om jag inte gör något med honom eller pratar med andra men inte med honom.
Lydnadshindret gick finfint, försökte få honom så pigg och på som bara den för att han inte skulle sätta ner tassarna på hindret som han lätt kan göra. Men det hände bara någon enstaka gång. Så det var kul, kul att få lära sig nya saker. 
 
Tränade lite fjärr med hjälp av lydnadshindrets plankor för att rama in honom och det fungerade finfint. Vi har ju inte tränat på detta mer än på hemmaplan. Men han fixade det galant trots annan plats och lite störning. Nu ska vi bara få till det där att han ska ligga helt still och inte röra sig alls. Om någon har tips och idéer så är det välkommet!
 
En kort sväng i fritt följ men jag kände att han började segna till lite så vi avbröt och tog en paus. 
 
Och därefter blev det en fartfylld sväng på agilityplanen för att väcka upp oss igen. Även denna gången fixade han det finfint men jag såt tillslut att krafterna tog slut. 
 
Som nedvarvning  blev det lite tankeverksamhet. Tog fram ett föremål som vi inte tränt in. Han är inte ens bekant med formen på detta föremål. En BOLL fick följa med och undrade hur han skulle reagera. En trött kille men han försökte till max i alla fall. Han förstod precis vad jag var ute efter och greppade bollen precis som med allt annat. Vid något tillfälle så blev det en liten apportering av det hela med. Han är ju för duktig min kille. Det släpper nu och det är så kul. Fick lite beröm också och det känns skönt. 
 
En riktig genomkörare blev det, riktigt skönt! Nu väntar en lugn kväll med mys i soffan, massage och stretching för hunden och gottgott till husse och matte. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback