Falska uppfödare

I ett tidigare inlägg berättade jag att Texas fått träffa sin halvbror, han som var två veckor yngre än Tex. 
Texas & ``Valpen´´ har samma pappa och eftersom pappan ägs av Texas uppfödare så har vi pratat lite om ``Valpen´´ och hans uppfödare.
 
Första gången jag nämde den valpen och vart dom hämtat honom så sa hon bara dystert ``jag vet vem det är´´. Vi pratade vidare och jag fick höra att uppfödaren till ``Valpen´´ hade kommit till Texas uppfödare med falska papper på tiken som skulle paras. Tiken var inte alls renrasig som hon uppgett utan delvis chihuahua. Texas uppfödare arbetar INTE med blandraser! Men hon blev lurad. Tiken blev parad och nu är valparna här. 
 
Det var en helg för en tid sen när jag var ute med Rocky som en man kommer fram till mig och frågar om det var en dvärgpinscher. Ja, sa jag och vi började prata. Det visade sig att måndagen där på så skulle dom hämta hem en 8 veckors-valp. 
Nästa gång jag går förbi deras husvagn ser jag bara hur dom tittar mot mig som att dom ville få min kontakt. Jag får ur mig ``-Gick det bra att hämta valpen?´´ Så satt han där, jag missade honom. Han satt där i knät på kvinnan. Det första hon säger när jag kommer lite närmare är ``...mm men han är inte renrasig, han är 12% chihuahua. Vi fick aldrig veta det av uppfödaren´´ väldigt besviket!
 
När jag hämtade hem lilla Texas reagerade vi alla på att ``Valpen´´ ser gigantisk ut, och då ska Tex vara 2 veckor äldre än ``Valpen´´. Killarna fick träffas och leka av sig och så postade jag inlägget om de två halvbröderna förra helgen. Första kommentaren från Texas uppfödare ``Är du säker på att han är 2 veckor yngre och inte 2 veckor äldre än Texas?´´ Då berättar hon att hon lånade ut hanen till deras uppförare innan hon parade Texas mamma. Alltså är ``Valpen´´ inte alls yngre än Texas, han är äldre!
 
Givetvis kände jag att jag var tvungen att gå bort till dom och berätta dena nyhet. Det var inga glada miner från deras sida när jag berättat. Sen kom stora frågan, när är han född?! ``Valpen´´ uppfödare har ju sagt till dom att han var 8 veckor, det stämmer ju inte. Texas uppfödare tror mer på att han är 15-16 veckor. 
``Valpen´´ ägare berättar sen att uppfödaren sagt till dom att ``hon bryr sig inte så mycket om stamtavlor och sånt iom att dom är så ny inom avel´´ 
``Valpen´´ är deras första hund och dom visste inte hur dom skulle göra. Dom anade dock något iom det låga priset!
 
Det är så tråkigt att sånt här ska ske. Nu finns det en valp som ingen vet när den är född. Ingenting man kan kolla upp på något vis. Den skulle få sin 12-veckors-spruta denna vecka då han skulle varit 12 veckor nu. Men vad händer nu, jo han blir ju felvaccinerad på detta med, han är ju inte 12 veckor utan äldre!
 
Nu vill jag varna för oseriös uppfödare i Norrköping! Uppfödaren ljuger om allt och familjen som har ``Valpen´´ säger att personen ´´säljer´´ på en valpen för att bli av med den. Personen är förmodligen bara ute efter pengar...
 
 
När jag hör detta så känner jag mig väldigt glad över att jag kollade upp Texas innan jag tog med honom hem. Mina planer med honom hade gått åt helvete om detta hade hänt mig! Tack och lov är så inte fallet utan han kommer från en fantastisk kennel som bryr sig om sina hundar och inte pengarna!

Kommentarer
Emma

Usch gör så ont att läsa. Har själv en pomapoo hos mig vars uppfödare sänkte åldern på valparna efter den dagen då de skulle vara 8v enligt henne. Min valp fick en mjölktand hos mig och var skinn o ben då uppfödaren skilt henne från sin mamma och bara ställt fram vuxen torrfoder av billig fort. Hon visste inte ens att hon kunde äta torrfoder... :( oseriösa uppfödare borde få hundförbud!

2014-07-29 @ 18:54:52 | http://goldendoodle.se
Emma

Usch gör så ont att läsa. Har själv en pomapoo hos mig vars uppfödare sänkte åldern på valparna efter den dagen då de skulle vara 8v enligt henne. Min valp fick en mjölktand hos mig och var skinn o ben då uppfödaren skilt henne från sin mamma och bara ställt fram vuxen torrfoder av billig fort. Hon visste inte ens att hon kunde äta torrfoder... :( oseriösa uppfödare borde få hundförbud!

Svar: Usch, nej inget kul med uppfödare som inte tänker sunt
Sandra

2014-07-29 @ 18:54:54 | http://goldendoodle.se
carro

Nej Linder verkligen när jag läser detta. En fråga bara bor uppföddaren i klockartorpet?

Svar: Låter frågan vara osagt! Det är tråkigt att det ska finnas uppfödare som inte tänker på hundarna
Sandra

2014-07-29 @ 19:40:21 | http://lovelyrose.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback