Eurasier - Jenny berättar

Jag fick en fråga tidigare angående eurasier. Jag känner att jag själv inte har så pass mycket kunskap om rasen så jag kan svara på den. Men jag bollade över frågan till Jenny.
 
Personen skriver:
``Leah är verkligen vacker! 
vad används rasen till? nyfiken´´
 

Så Jenny du får gärna svara på frågan och berätta lite om rasen. 
Rasen kommer ursprungligen från Tyskland så sent som 1960-talet tog Julius Wipfel ett initiativ och gjorde ett experiment med  korsa några raser. Hans ambition var att få fram en medelstor vacker europeisk spets hund med fina färger och speciell mentalitet.
   Han parade först en wolfspitztik med en chow-chow hanne det var för att få fram enmanshundskaraktären från chow-chow och från wolfspitztiken sin anatomiska sundhet och avelsdugligheten skulle föras vidare till avkommorna. Sen kom samojedhunden in och då fick rasen sin eleganta kroppsbyggnad, rörelsemönster och större fertilitet. Namnet Eurasier kommer från ursprungsrasen wolfspitz från Europa och chow-chow samt samojedhunden från Asien.
 
Till Sverige kom den första Eurasiern 1994 och den ökar mer och mer i landet. Då den är framavlad till att vara en sällskapshund så passar den till många olika. Rasen är självsäker, lugn med hög retningströskel,  vaksam och uppmärksam men inte allt för skällig. Den är mycket bunden vid sin familj och kan vara något reserverad mot dem den inte känner. Den kan backa men den får inte vara nervös, aggressiv eller extremt misstänksam vid träffa med nya människor. Den har ingen jaktlust men kan självklart följa efter vilt, alltid kul med något som springer iväg men den är inte avlad för jakt.
 
Rasen är frisk och kräver ingen större pälsvård. Men gärna en genomborstning varje vecka om man har en hund med mycket päls finns dem med mindre bla min ena tik henne borstar jag ibland eller vid utställning och fällning.
 
Nu till frågan som jag skulle svara på. Man kan göra vad man vill med rasen förutsatt att den hund man har gillar det. Många kör rallylydnad, agility, weight pull kan dem tycka är kul, dra släde och dylikt, lydnad, viltspår, personspår, spår, utställning med andra ord är det en mångsidig ras :-) Jag själv tränar Rallylydnad med min äldsta tik och åker på utställning. Med den yngre tiken som är 6 månader har vi börjat lägga spår då hon gillar det men även börjat introducera lite rallyträning och så utställning.
 
Rasen älskar att följa med sin familj på allt som den hittar på och är mycket trofast mot sin familj. Det som kan vara en nackdel med rasen är att har man skaffat sig en så brukar man vilja ha en till, vet inte om det är en nackdel egentligen ;-)
 
Ja det var lite om Eurasiern om man vill veta mer om rasen kan man gå in och kolla på www.eurasierklubben.se eller på min och min syster Matildas kennel hemsida står det om våra hundar www.ibixys.com / Jenny
 

Tack Jenny!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback