Hur man syr en overall till hunden

Jag har en mycket frusen hund som dessutom behöver värme för att kroppen ska fungera. De allra flesta täcken man hittar i djuraffärerna sitter helt fel och skapar på så sätt skav eller irritation på olika ställen. Då jag är väldigt pysslig av mig så började jag tidigt att sy eget till Rocky, Rockys allra första täcke är handsytt utan symaskin dessutom!
I en diskussion på facebook efterlystes det inlägg om just att sy täcken till sin hund. Så i det här inlägget tänkte jag med slarviga bilder försöka förklara hur jag gjort för att skapa den overall ni ser på översta bilden.
 
1. Jag började med papper, penna, tejp och en sax. Det går åt bra mycket papper till det här bara att göra en mall. Beroende på hur stor hund man har krävs mer eller mindre papper. Började med att tejpa ihop några papper, i mitt fall behövdes 4 ark. Mitten på de ihoptejpade ska sedan ligga över ryggen på hunden. 
 
2. Nu ligger pappret över ryggen på hunden och jag har klippt en öppning för halsen. Kanterna framtill ska räcka så att dom kan mötas på hundens bog framtill. 
 
3. Här har jag kortat ner längden på sidstyckena och även ritat ut vart benen sitter. Därefter klippt ut dessa. Här syns även en magdel som visas på egen bild på bilden under.
 
4. Magdelen ska se ut så här. Som jag skrev tidigare. Mycket papper krävs och för att allt ska sitta bra på hunden så gör jag om allt flera gånger. Ser jag något som sitter lite illa så ritar jag av den nuvarande på nytt stort papper och därefter ändrar till de nya förbättringar. Mallens övre kant är den del som ska sys ihop med bogens delar sedan. De urklippta utrymmena är för frambenen och den större delen på bilden är den del som sen kommer sitta under magen på hunden. 
 
5. Nu har jag ritat nytt igen, provat på hunden och tejpat ihop den på honom för att se ytterligare. Varför bilden vred på sig vet jag inte. Närmast kameran är utrymmet för hals och närmast golvet är mage. Ryggdelarna är åt sidan. De två hålen är för frambenen.
 
6. På föregående bild har jag ändrat ``sömmarna´´ lite. Nya kanter har gjorts. På föregående bild syntes hålen för frambenen. Där har jag nu kapat samt även kapat på mitten mitt i mellan och upp mot halsen. Då får man till mallen så den ser ut så här. Jag säger det igen, rita och gör om tills den passar perfekt på hunden.  
 
7. Mallen är klar med alla ändringar och. Provat på hunden flertalet gånger och nu har den även fått plats att sy in kanterna så dom inte blir dåliga. Papper utbytt mot tyg.
Här syns ryggdelarna längst ut åt varje håll, utrymme för hanhundar i mitten (Detta utrymme kan göras mindre till tikar) Halsdelarna syns på varsin sida längt upp om ryggdelarna och där i mellan är bogen och plats för framben. Man klär på hunden nerifrån och upp med knäppning i ryggen.
 
8. Med den här bilden tänkte jag förklara hur jag sen sydde ihop allt. På bilden har jag målat lite för att visa vilka delar som ska sys ihop med varandra. Det är alltså bogdelen som sys ihop. Sen sydde jag alla kanter. Förutom hålen för frambenen som endå ska få ben och sys på så sätt. Utöver det här finns ytterligare en del och den sys när allt är klart. Det är en liten ryggdel till med kardborre som sys längs med ryggdelarna. 
Man får använda fantasin helt enkelt, det finns alltid något man kan fixa till eller ändra till det bättre. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback