2014

2014 har bjudit på mycket glädje, men även nyfunnen kunskap. Tänk så rädd jag var i tron om att jag inte skulle klara av en valp tidigare i år, men nu vet jag att så inte är fallet. Visst, Tex är otroligt mycket hund, det är många som säger och det finns stundtals jag bara vill slita av mig håret pga honom. Men han har gett mig något jag inte haft förut. Han har gett mig självförtroendet till att våga, han har gett mig en riktig utmaning att bita i. Tex är en riktigt skarp hund som har det där lilla extra inom träning jag önskade. Han är otroligt rolig hund att jobba med, för han VILL! Han vill lära sig och utvecklas tillsammans med mig.
Att vi dessutom snubblat in på utställningar är också en mycket rolig händelse. Från att drömma om att jag någon gång vill ha en utställningshund som någon kan ställa åt mig, till att själv ha en blodad tand på denna front. Det är kul, men roligast där det för att vi gör det ihop. Hade inte Tex velat detta hade det inte varit lika kul. Det roligaste på utställningar är faktiskt att se hur kul han själv tycker det är. Han vet precis vad som gäller och älskar att visa upp sig. 
Rocky skrivs det inte mycket om här i bloggen, inte i träningssyfte iaf.Han och jag har hittat en annan väg att gå och det fungerar för oss. Han är lite lik Tex, Tex älskar att visa upp sig och Rocky älskar att visa upp sina saker han fått av matte. Han strosar runt här i sina overaller och njuter till fullo. Är det något Rocky älskar så är det att bli bortskämd av matte. Och det är precis vad han fått. Jag har insett att hans kropp inte håller för träning när det är kallt ute och Rocky är inte heller i behov av att träna lika mycket som Tex, han nöjer sig med om han får träna lite då och då. Till våren när värmen kommer ska vi ta upp träningen med honom igen. Han liksom tappar glöden lite på vintern. 
 
År 2014 höjdpunkter är helt klart att Texas kommit till oss och att matte och Rocky kommit varandra närmre och vet precis vart vi har varandra. Det är en härlig känsla att känna varandra utan och innan sådär. 
 
Målen för 2014. Vi har inte haft några direkta mål Rocky och jag. Utan det har varit att fortsätta fungera i vardagen. Han är en orolig hund och kommer alltid att vara. Det är en ständig kamp att hålla honom lugn och utan oro och stress. Men vi får till det på ett eller annat sätt. Vi har alltid tagit det lugnt i vår träning och har därför inte satt några mål. Rocky är Rocky och Rocky behöver tid på sig. Men under sommaren lyckades vi med ett mål, ett mål som tagit oss hela 4 år att traggla med. Nämligen att apportera leksaker. 
 
När Texas kom in i bilden så var min bild över framtiden redan klar över vad jag vill göra med honom. Han skulle bli min träning/tävlingshund. Med honom vill jag tävla lydnad men där är vi ännu inte, men delmålen att börja lära oss momenten, dit har vi kommit! 
Sen visade det sig att Tex och jag fick ytterligare ett intresse, som skrivet innan, utställningar. Det var inte riktigt tanken från början men nu blev det som det blev och vi gillar det. Målet från början var att vi skulle komma iväg på iaf en utställning, nu har det blivit flera. 
 
Mycket kan hända, mycket kan ändras. Man vet aldrig vad som händer och ibland blir det något helt annat. Men jag är helt nöjd med hur det blivit år 2014. Målen eller drömmarna som jag väljer att kalla det, det kommer alltid att vara att hundarna är glada och mår bra. Att Rocky fungerar i vardagen och att Tex och jag ska ha roligt ihop på framtida träningar och tävlingar.
 
Gott Nytt År!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback