Foderprat


Jag har sagt det förr, men jag säger det igen. Jag har alltid vetat att det är skillnad på foder och foder, torrfoder och färskfoder. Men att det var så stor skillnad hade jag ingen aning om.
Jag har gett Rocky torrfoder som huvud och färskfoder som lyxmat större delen av den tid Rocky varit hos mig. Sen gav jag 50/50 torrfoder/färskfoder. Och nu, efter en mycket intressant läsning om vad vi faktiskt ger våra hundar och hur det tillverkas började jag tänka om. Jag har läst och läst, klurat och funderat massor kring det jag stoppar i munnen på min vän. Idag äter han färskfoder blandat med rent kött. Kött, grisknorr, oxsvans och allt man kan hitta på till en hund som gottgott. Jag tittar numera väldigt noga på innehållsförteckningen på allt jag köper och oj vilken skillnad det har gjort på lilla Rocky.
Rocky har som jag tidigare nämnt en mycket taskig mage och det har aldrig någonsin gått att vara i närheten av hans mun. Nu efter byte av foder och gottgott är han såå mycket bättre i både mun, mage och ja, allt. Hullet är superfint och han känns gladare. Det känns skönt att han mår bättre än innan, för han mår bra mycket bättre nu än på torrfoder.
Jag kommer på mig själv med att gå och titta efter kött i affärerna och vad jag kan köpa till Rocky att ge eller göra godis av. Det är bara så mycket roligare nu, så roligt att se min tidigare matvägrande hund äta som aldrig förr. Nu har tyvärr ett annat problem dykt upp, han äter för fort och tuggar inte som jag tycker han borde. Men det har jag löst med att dela köttbitarna i mindre delar och klicka i färskfodret ist för att allt hamnar i en stor klump. Större klumpar slukar han i ett nafs.

Kommentarer
Paulina

Så härlig läsning!! :D Kan bara hålla med för jag har märkt samma på mina. Nu barfas dem och jag ångrar inte en sekund!

2013-09-21 @ 14:26:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback