Vad har jag & Rocky svårast för?

Det var en fråga som Paulina ställde till mig som jag nu tänkte skriva lite om.
 
Rocky och jag har gått igenom mycket svårigheter. Innekissandet som hade med oro & stress för att jag skulle lämna honom var en av dom. Det är något som vi tränar på hela tiden, som också kommer behövas tränas på hela hans liv. Rocky blir fortfarande ibland orolig över att jag inte kommer tillbaka även att det har blivit mycket bättre. I början kunde jag gå och skura golv omkring fem gånger dagligen. Även om jag var hemma kunde han gå iväg och stressa upp vilket resulterade till att han gjorde inne. Idag lämnas han inte så ofta, vi tränar mest på kortkorta lämnanden och att han ska bli mer självständig. Det har fungerat för oss, men vår träning fortsätter!
 
Allt eftersom Rocky stärker självförtroendet så har jag fått se vilken tuffing han är. Det är ingen hund att leka med och jag kan nästan tänka mig hur jobbig han kan bli i fel händer.
En sak är att han muttrar väldigt mycket när någon kommer och just nu är han värre än någonsin. Han vaktar, eller hur ska man säga?! Han säger till när någon kommer. Jag kan gå med på att han säger till, men hundraelva gånger till efter det? Nejtack!
Härom dagen somnade jag i soffan, med Rocky intill mig. Då fick jag uppleva något jag aldrig hört hos honom. Husse med bror kom hem och i samma sekund som dörren öppnades började Rocky morra som aldrig förr. Jag har aldrig hört honom sådär och jag blir så förundrad över vad jag gör för fel. Det är likadant om man kommer utifrån och ska in, då kryper han ihop, blir inte låg eller så men kryper ihop och är vaksam och letar efter om det är någon inne. Det kan ha med min sambos jobb att göra. Ibland är han hemma och ibland inte på väldigt länge.
Har jag börjat tappa lite här? jag vet inte längre hur jag ska bära mig åt för att få honom att sluta muttra och nu även vakta.
Det här är nog nu vårt allra svåraste ämne för tillfället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback