Idag är han dyr, väldigt dyr!

Jag vet inte vart jag ska ta vägen, jag bubblar över av stolthet och lycka. Han gav mig det bästa han kunde ge mig en jobbig dag som denna.
 
Ikväll har Rocky och jag varit en sista gång på simskolan. Nästa gång är uppkörningen. Spännande! Det var ett tag sen vi simmade nu, det har varit ändrade tider och så mitt upp i allt skulle våran simtränare sluta. Så idag skulle vi få träffa våran nya tränare. Hoppades ju på att det skulle vara Marie men det var det inte. Istället fick vi en minst lika trevlig person som vi klickade med direkt. Jättekul!
 
Som jag berättade tidigare så var det ett tag sen som vi simmade, närmare 1-1½ månad sen så jag hade inga höga förhoppningar om hur dagens pass skulle bli. Det fick bli som det blev helt enkelt.
 
Innan vi fick komma in så hade jag och Rocky ett peppande samtal. Jag frågade honom om han inte ville göra matte glad efter en tråkig händelse på jobbet tidigare idag. Jag sa till honom att allt skulle gå finfint och att han kan lita på mig.
Sen blev poolen ledig och en stor brun och vacker Newfoundland kom ut. Blöt men glad.
 
Rocky, jag och nya tränaren gick in och Rocky släpptes lös. Vi pratade lite om vart i träningen vi var och därefter startade vi träningen. Flytvästen åkte på och jag berätta lite saker som jag upptäckt fungerar bäst med Rocky.
Lyfte ner Rocky i vattnet försiktigt medans jag viskade till honom att han kommer klara det här finfint.
 
Vid nersläppet hade Rocky två linor på sig. Den främre gick till mig som styr honom och den bakre till tränaren som kan hålla tillbaka honom om han drar åt något håll.
Ganska snabbt efter bara någon länga så släpper jag på min lina och styr honom enbart med röst och kroppsspråk.
 
Rocky är väldigt mån om vart jag är och något som jag märkt är att jag inte kan gå bredvid honom längs poolen, då vill han bara klättra över kanten. Men ställer jag mig framifrån så kommer han mot mig och jag styr honom då med hur jag förflyttar mig. Det fungerar jättebra. Problemet har varit vändningarna. Reglerna säger att han ska vända bort från mig, men Rocky vill inte släppa mig utom synhåll och vill vända in mot mig. Där har varit vårat problem. Idag sa tränaren att det var ok att vända så som han gör. Han använder ju båda varven då med. Hon förklarar att reglerna säger så eftersom hunden oftast vill klättra över kanten om den vänder in mot ägaren. Och där får ingen vistas.
 
Efter en stund säger tränaren att hon ville se vad som hände om vi kopplade lös honom helt i poolen. Hon tänkte för sig själv att ``det här kommer gå åt skogen´´ eftersom Rocky gärna styr mot rampen och vill upp. Men vi testade och min taktik och ändrade vändningsregler fungerade kanonfint ihop. Tränaren ställde sig på rampen ifall att han skulle vända dit, men det var helt i onödan. Hör och häpna, min hund simmade helt lös i poolen och följde matte till punkt och pricka! Matte fick sig ju såklart lite motion hon med som fick se till att stå på rätt plats runt poolen vid rätt tillfälle. Ibland var jag sen och ibland hamnade jag utom synhåll i en vändning, då ville han klättra upp. Sen förstod jag varför. Där han klättrade upp, det var där han såg matte sist. Därefter fick jag se till att vara synlig hela tiden och vi klara flera flera varv utan hjälp och felsteg.
 
Jag är Otroooligt stolt över min hund ikväll. Det här hade jag inte väntat mig. Kan ni förstå, han har simmat helt själv utan linor som hjälp om han simmar fel. Helt lös och han har lyssnat till 100% på mig.
 
Jag ser mycket hoppfullt på nästkommande uppkörning på simkörkortet. Det gjorde även nya tränaren som också blev lite småförtjust i Rocky.
 
Idag är min underbara hund dyr, vääldigt dyr!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback