Uppdatering om Rockys skada

Ja, ni som kanske såg bilden jag la upp tidigare idag på Rockys klo är nog säkert lite nyfikna på vad som hände. Jag tänkte berätta lite och hur det ser ut just nu.
 
Faktum är att jag inte märkte det först, inte fören jag kröp ner i Rockys bädd för att gosa med honom på golvet. Då upptäckte jag att han Brutit en klo.
När jag tänker tillbaka så tror jag att detta hände två timmar tidigare ute på våran promenad. Rocky och jag busade runt och jag skickade honom över stock och sten. Den här gången skickade jag honom uppför en fast plan lervägg, men då väljer han i stället att ta sats mot den plana bergbakgrunden intill. Han missar i satsningen och hoppade tillbaka till start. Inget mer med det och vi fortsatte hålla på.
 
Som sagt, två timmar senare upptäckte jag detta och då hade han fortfarande inte visat mer än att han hade något på tassen, trodde jag. Han gjorde likadant som när något fastnat under tassen på honom. När jag kröp ner intill honom i bädden så låg han helt avslappnat och njöt när jag upptäckte detta.
 
Vi ringde en god vän och åkte därefter dit för att hon skulle titta på det. Vi beslutade att vi inte vågar göra något åt det då brottet sitter för högt upp och att jag skulle ringa veterinären på måndag för att boka tid att få bort den bit som sitter i vägen på honom. Han är klart distraherad över att den sitter där även om han inte ömmar när han går bara lite om man pillar lite för mycket på det.
 
Han är precis som vanligt och matte fick prata av sig med sin vän medans Rocky fick träffa lite hundkompisar. Sen fick han busa med valparna. Han är så försiktig ska ni veta. Han stelnar till och vågar inte röra sig för att han är rädd att göra dom illa. Men sen tog det fart och dom busade.
Efter att ha lekt med valparna noterade jag att klon satt ännu mer felvinklad än den var från början och tittade till den lite närmare. Han hade brutit den helt nu. Tidigare satt den stadigare och endast bruten innifrån. Nu var den bruten på bägge sidor men det var fortfarande torrt.
 
Nu har det gått ytterligare några timmar och jag har precis kollat till den. Rocky ligger lugnt och har sovit som han alltid gör på kvällarna. Klon rör han inte om inte jag har varit där och pillat. Men nu är den bruten runt om, för att inte säga att den är på väg att lossna. Den näst intill hänger på en liten liten del nu. Det blöder fortfarande inte men vätskar lite. Hade jag varit modigare så hade jag förmodligen kunnat rycka den i dagsläget men jag låter honom göra det själv. Den kommer att ryka innan morgondagen är slut, förhoppningsvis. Efter den lossnat blir det bandage på för att förhindra smuts att komma in under promenaderna.
 
Håller det sig så fint som det verkar vara så tror jag att håller mig för att ringa veterinär. Självklart ringer jag direkt om han börjar få ont eller att det blir infekterat men så länge det ser fint ut tycker jag det är onödigt.

Kommentarer
Anonym

Min chihuahua rasa tokigt o bröt klon. Den rasa av helt utan att pulpan blev skadad. Nu har en klo växt ut över den.
Hoppas desamma händer Rocky så ni slipper veterinär besök.

Svar: Ja jag hoppas det med, än så länge ser det hoppfullt ut. Men tvekar inte en sekund att ringa om han får ont. Förhoppningsvis lossnar den av sig själv i morgon :) Inte kul när vovvarna gör sig illa :(
Sandra

2013-11-09 @ 20:34:39 | http://luzza.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback