Sällskapshund & brukshund

När fina dvärgpudeltiken Cocos är här så märker man direkt skillnaden på dom. Jag ser ju min egna hund som sällskapshund framför en träningshund. Men när Cocos kommer då ser man verkligen motsatsen. Rocky är som en bulldozer medans Cocos är mer som en prinsessa. Hon trippar på nätt och går inte på fortare än hon behöver medans Rocky plöjer igenom allt om så önskas. Cocos verkar tycka ``Åh fy måste jag´´ medans Rocky bara plöjer igenom vattenpölar och dyl. Kanske beror detta mycket på att jag själv är en sån som plöjer igenom allt och gillar den grovstyrkan. Som sagt i tidigare inlägg, jag är lite militärisk av mig.
 
Är Rocky en lätt hund då? Ja enligt mig själv tycker jag att han är enkel. Han är perfekt och precis så som jag vill ha honom. Vi har kommit så pass långt ihop och vi har gått från två till ett. Vi synkar tillsammans. Vi båda är starka ledare men anser att vi kommunicerar på ett bra sätt som gör att vi är på samma plan.
Men däremot är han ingen lätt hund för utomstående! Rocky vet precis vad han vill och minsta lilla tvivel eller chans så tar han lätt över sin ledare. Han vet precis vad han gör. Han kan rent ut sagt vara överjävlig mot andra personer som inte vet vad för slags hund han är. Man måste visa vad som gäller annars gör min lilla vän precis som han tycker själv även att han vet att det är fel.
Jag har ett bra exempel på detta och det är det här med att gå i koppel. Jag är inte van vid att känna något annat än kopplets tyngd. Men med andra vet jag att han drar så pass mycket att han går på bakbenen framåt. Vilket inte är bra på något sett, mestadels för att han får problem med andningen och låter konstigt men så också för att så ska det inte vara. Han stressar i det läget och stänger av att han har någon som håller i andra änden av kopplet. Det är vad jag har sett.
Men för mig är han en enkel hund, en sån hund jag vill ha helt enkelt. Han passar mig perfekt!

Kommentarer
Terése

Känner igen det där med att ha en hund som beter sig på ett sätt med en själv, och kan vara närmast odräglig med någon annan. Som tur är så är han mycket skötsam med min förtidspensionerade svärmor, så hon är mer än gärna hundvakt och kan inte förstå att han inte sköter sig lika bra när svärfar går ut med honom och träffar på hundar eller annat som min hund tycker är kul :P

Hos oss så handlar det om att vi är mjuka med honom, är en inte mjuk, rolig och trygg så ser han ingen anledning till att inte göra exakt det som faller honom in utan att ta hänsyn till den tråkiga människan som tror den bestämmer. Det krävs lite finess för att få en samarbetsvillig bouvier ;)

Svar: Det är ju helt sjukt hur hundar känner av vilka dom kan köra med eller inte. Därför är jag väldigt mån om vem jag lämnar min hund till.
Sandra

2013-11-06 @ 20:05:17 | http://bouvierbaby.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback