Hundraser - Pinscher

Den här hundrasen är väldigt ny för mig. Jag fick träffa några för första gånger i somras och verkade vara en passande hund både för mig och Rocky. Jag är mer storhundsmänniska men Rocky gillar bättre dom lite mindre raserna. Just Pinschern har samma temperament som Rocky och jag tror att det skulle vara en bra ``halva-vägen´´ deal. Rocky får sin lekkamrat och jag får en mellanhund men som jag kanske kan träna lydnad med. Hör dock hört att dessa ska vara svåra i lydnaden och ha mycket vakt. Men som sagt jag har ingen vidare erfarenhet och de jag träffat har varit underbara i temperamentet.
 
Vad jag vill ha för hund:
Jag vill ha en hund som går fram i alla lägen. Miljöträning är något jag utsätter hundarna för ofta och man kan beskriva min träning lite som ``lite av varje´´.
Min dröm vore att få utbilda en hund till räddningshund och biten med personsök vore jättekul att få träna. Jag vill ha en hund som är arbetsvillig men har en ``av´´-knapp när inget händer.
Att en dag komma till punkten tävling är något jag längtar till. Att få tävla skulle vara jättekul.
Men så bör hunden vara en riktig familjehund och tåla dagar med att bara vara, gosa och ta det lite lugnt. Jag är spontan och hunden måste då klara av det.
Gillar reser med lite fart och fläkt i, som älskar träning och är lyhörd, men inte ljudar för mycket, jag själv kan lätt bli stressad och irriterad när det gnisslas. Även vakt och jakt är något jag inte behöver i större mängder!
Rocky behöver en lugn och säker hundvän som absolut inte är mer dominant än han själv. Man märker stor skillnad på hur han beter sig bland vännerna och jag har insett att han behöver en vän som är längre i rang än han själv. En lekfull ras som liknar Rockys temperament hade han inte tackat nej till.
 
Vad har ni för erfarenhet av hundrasen Pinscher? Har ni några bra tips på bra kennlar och vad bör man tänka på när man köper en Pinscher?
 
Som tack för hjälpen vill jag väldigt gärna länka till er blogg eller hemsida. Så kommentera nu och hjälp mig med mitt framtida val av hundras.

Kommentarer
Emma

Grymt dåligt uppdaterad! Men det är ändring på de snart

Svar: Vad menar du för dåligt uppdaterad?
Sandra

2013-11-12 @ 21:45:13 | http://Www.pinscherpojkar.blogg.se
Chelsea

http://quirkydogs.wordpress.com

Här har du min adress :D

2013-11-12 @ 21:45:29 | http://quirkydogs.wordpress.com
Emilia & Strike

Vill inte låta alltför negativt, fina pinnar är fina pinnar, precis som fina schnauzrar. Och sen finns det en del problem. Tycker man ska vara uppmärksammad på all information, inte enbart det positiva.

http://nifesojjosefin.wordpress.com/2012/02/11/josefin-hjarta-pinschern/

http://thatnewdogsmell.wordpress.com/bitpinschern/om-rasen-pinscher/

http://www.herrharry.se/?p=2424

(för att balansera lite neråt de glada kommentarerna)

Själv har jag varit inne på pinscher just för att jag skulle vilja ställa ut lite mer men det är enormt jobb med pälsen på schnauzer och skulle vilja ha en liknande hund till sättet men det får vänta ett tag.

2013-11-12 @ 22:09:31 | http://emiliagalotti84.blogspot.se/
Lisa

Hej! Såg ditt inlägg på en Facebook sida. Jag själv har en Pinscher som är ca 7 månader gammal. En Pinscher är en lagom storlek men stor hund i huvudet. De är intensiva så att träna på att varva ner är ett måste från första stund för att de ska kunna slappna av inne. Pinschern är framavlad för att vara råttjägare och vakta gårdar, så både jakt och vakt i dem. De är också ofta väldigt reserverade mot främlingar till en början. Med sin energi är de härliga träningskompisar som kräver mycket motion både fysiskt och psykiskt. Skulle kunna mata på med information i mängder men blir jobbigt att skriva så har du fler frågor eller vill veta mer så är det bara att maila mig på [email protected]

2013-11-12 @ 22:11:52
Emilia & Strike

Inlägget ovan stämmer mkt väl på det jag skrivit först på fb. Jakt, vakt och ingen "inbyggd" av-knapp.

2013-11-12 @ 22:16:43 | http://emiliagalotti84.blogspot.se/
Emma och alla hundarna

Spännande, hamnade här på din blogg via Facebook där jag läste ett inlägg som du startat om pinschern. Ser att min blogg länkas till här i kommentarerna. ;)

Har, utan att skryta, en av Sveriges mest kända pinschrar. Harry, the one and only. En helt fantastisk(t jobbig) hund. En hund som jag älskar mer än livet självt. Han är mitt liv, han är även den som ställer till mitt liv... ;)

Pinschern är en fantastisk ras, så himla personlig och rolig! Men det är ingen enkel ras, absolut inte. Vill man hålla på med träning och tävling (annat än utställning då) ska man tänka sig för en gång extra. Många som säger att pinschern är enkel att träna och tävla med har aldrig varit ute på tävlingsbanan med sin hund, annat än utställning och möjligtvis viltspår (där pinschern är riktigt duktig). Att prestera i andra sporter går, men det kräver en del av föraren. En stor portion humor och ännu mer tålamod och uppfinningsrikedom.

Många pinschrar är osäkra, stressade, rädda, har svårt att avreagera och i värsta fall tar de till tänderna. De har ofta svårt att vara ensam hemma och är allmänt pipiga. Vaccinationskomplikationer är en sak som förekommer i rasen, men i stort är det en frisk och sund ras.

Men, det är klart att det finns många bra pinschrar, jag känner flera! Men man ska vara noga när man väljer uppfödare och föräldradjur. Jag hoppas att jag kommer att våga skaffa mig en pinscher till. För det är en förbaskat kul ras, man har aldrig tråkigt med en pinscher i huset! :)

2013-11-12 @ 22:57:47 | http://herrharry.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback