Hundraser - Malinois

Dessa verkar trevliga verkligen. Jag har träffat någon men aldrig riktigt lärt känna på riktigt. Men av allt jag läst på bloggar och internet så verkar denna hund trevlig och en riktig träningssugen kamrat.
 
Vad jag vill ha för hund:
Jag vill ha en hund som går fram i alla lägen. Miljöträning är något jag utsätter hundarna för ofta och man kan beskriva min träning lite som ``lite av varje´´.
Min dröm vore att få utbilda en hund till räddningshund och biten med personsök vore jättekul att få träna. Jag vill ha en hund som är arbetsvillig men har en ``av´´-knapp när inget händer.
Att en dag komma till punkten tävling är något jag längtar till. Att få tävla skulle vara jättekul.
Men så bör hunden vara en riktig familjehund och tåla dagar med att bara vara, gosa och ta det lite lugnt. Jag är spontan och hunden måste då klara av det.
Gillar reser med lite fart och fläkt i, som älskar träning och är lyhörd, men inte ljudar för mycket, jag själv kan lätt bli stressad och irriterad när det gnisslas. Även vakt och jakt är något jag inte behöver i större mängder!
Rocky behöver en lugn och säker hundvän som absolut inte är mer dominant än han själv. Man märker stor skillnad på hur han beter sig bland vännerna och jag har insett att han behöver en vän som är längre i rang än han själv. En lekfull ras som liknar Rockys temperament hade han inte tackat nej till.
Vi är inga pälsmänniskor och föredrar den släthåriga typen som Rocky har. Vi kan tänka oss pälsen på schäfer/rottweiler
 
Vad har ni för erfarenhet av hundrasen Malinois? Har ni några bra tips på bra kennlar och vad bör man tänka på när man köper en Malinois?
 
Som tack för hjälpen vill jag väldigt gärna länka till er blogg eller hemsida. Så kommentera nu och hjälp mig med mitt framtida val av hundras.

Kommentarer
Våran Lycka

Tror det är för mycket hund för din del.
Dem kräver verkligen massor.
O bör användas till rätt saker för att bli bra o stadiga hundar.
Visst kan man få tag på lugnare variant men det är inte för intet man ser dessa toppa i skydd osv.

2013-11-18 @ 09:07:34 | http://luzza.blogg.se
Emilia & Strike

Stor skärpa och VÄLDIGT mkt hund. Skulle aldrig rekommendera rasen till någon som inte är bruksinsatt med många års erfarenheter av brukshundar.

2013-11-18 @ 18:04:11 | http://emiliagalotti84.blogspot.se
Nyköpings Hanna

Hej Sandra! Jag personligen skulle inte/aldrig köpa en hund med så mycket vall i, eftersom jag varken äger får eller annan kreatur. ;). Mammas Tess (bordercollie) är riktigt jobbig ibland och blir lätt missuppfattad av andra hundar då de inte förstår hennes språk. En rottis då? :)

2013-11-18 @ 20:37:55
Petra, Skurk och Lo

Det finns många hundar som man kan träna och tävla med, och flera raser som är lämpliga för räddning och dylikt. Tror inte att malle är rasen för dig om du vill ha en lugn hund med bra av-knapp, och dessutom utan stress och vakt ;) Om man inte är ute efter att ha en galen träningskompis att träna dag ut och dag in, och är beredd på vardagen med en malle, så skulle jag nog inte rekommendera rasen :)

2013-11-21 @ 16:35:04 | http://etthundansliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback