Hundraser - Kelpie

Det här är en hund som jag aldrig tänkt så mycket på att dom finns. Men fler och fler säger att jag borde passa med en sån. Så nu ställer jag frågan till er. Skulle jag passa med en sån hund?
 
Vad jag vill ha för hund:
Jag vill ha en hund som går fram i alla lägen. Miljöträning är något jag utsätter hundarna för ofta och man kan beskriva min träning lite som ``lite av varje´´.
Min dröm vore att få utbilda en hund till räddningshund och biten med personsök vore jättekul att få träna. Jag vill ha en hund som är arbetsvillig men har en ``av´´-knapp när inget händer.
Att en dag komma till punkten tävling är något jag längtar till. Att få tävla skulle vara jättekul.
Men så bör hunden vara en riktig familjehund och tåla dagar med att bara vara, gosa och ta det lite lugnt. Jag är spontan och hunden måste då klara av det.
Gillar reser med lite fart och fläkt i, som älskar träning och är lyhörd, men inte ljudar för mycket, jag själv kan lätt bli stressad och irriterad när det gnisslas. Även vakt och jakt är något jag inte behöver i större mängder!
Rocky behöver en lugn och säker hundvän som absolut inte är mer dominant än han själv. Man märker stor skillnad på hur han beter sig bland vännerna och jag har insett att han behöver en vän som är längre i rang än han själv. En lekfull ras som liknar Rockys temperament hade han inte tackat nej till.
 
Vad har ni för erfarenhet av hundrasen Kelpie? Har ni några bra tips på bra kennlar och vad bör man tänka på när man köper en Kelpie?
 
Som tack för hjälpen vill jag väldigt gärna länka till er blogg eller hemsida. Så kommentera nu och hjälp mig med mitt framtida val av hundras.

Kommentarer
TOVA

Hej! De va jag som skrev om min upplevelse av workingkelpie på fejjan. Men du kan gå in på min blogg och läsa mer där, jag är aktiv inom typ allt med min WK och de avlas endast på egenskaper(går heller ej att ställa ut, de har typ ingen rassstandard för exteriören) medan den vanliga kelpien fortfarande ställs ut osv.

2013-11-14 @ 18:45:14 | http://renrosen.wordpress.com
Sandra

aah så kul, jag heter Sandra, har en dvärgpincher och tittar efter kelpie! Vill ha en arbetshund, vill inte ha jakt och vakt, gillar inte hundar som har lätt till skall, och vill ha en sprallig, livlig hund som kan leka lika vilt som som min dvärgpincher!

Jag har verkligen fastnat för Kelpie, både deras mentalitet och uteseende. Vad jag förstått så passar Kelpien väldigt bra in på det jag/vi letar efter. Dock kan de vara lite skälliga tycker jag, men det är ju dvärgpinchern med men med undantag för min konstigt nog, så man ska nog inte dra alla över en kam. Men har man en skällig hund blir nog den andra det med..

Vad jag har fattat det som är Kelpien aktiv och man får träna mycket passivitet för att få en avslappnad och lugn individ, men tror inte det blir ngt problem om man lyckats med en sprallig dvärgpincher haha :)

Hoppas det hjälpte lite!

2013-11-14 @ 18:48:12 | http://dynamiteharry.wordpress.com
Sofia Olsson

Vilken kelpie är det du tittar på?
Det finns två kelpies, Australian Kelpie (AK) och Australian Stock Dog/working kelpie (WK). Den ena, Australian kelpie är avlad i första hand som brukshund och den andra, Australian Stockdog/Working kelpie är en utpräglad vallhund.

Australian kelpie är erkänd som ras i FCI, vilket inte WK är men går under SKKs annexregister. Vad det innebär, beror helt och hållet vad du vill göra med hunden. AK får du ställa ut, men inte WK.

Vilken av raserna som kan passa dig bäst kan inte jag svara på, jag kan inte heller svara på vilken som är bäst då jag anser att det är ingen rätt ställd fråga då båda raserna har sina för- och nackdelar.

Jag är Australian kelpie-ägare och vad jag kan göra är att rekommendera dig kika in på facebookgruppen för Svenska kelpies: https://www.facebook.com/groups/116958794997267/

Kolla även in kelpiegallery.com för kolla hur FCI-reggade kelpies ser ut.

Mina personliga erfarenheter av Australian kelpie är mestadels positiva och det är en ras som man kan göra väldigt mycket med på hög nivå. Det är rätt vanligt att AK tävlar flera grenar på elitnivå och är bra mentalt. Det är mycket hund i (enligt mig) lagom storlek. Vad som KAN vara till rasens nackdel är att de springer först och tänker sedan vilket gör att de kan dra på sig skador.

2013-11-14 @ 19:00:52 | http://www.boggas.se
Bibbi

Ja har hört av andra när jag själv har spanat in lite på kelpi och de e väldigt lik Aussien. Du kan få låna Jock om du vill prova ;)

2013-11-14 @ 19:34:45
Pernilla

Kelpien är många gånger veka, fega av sig. Kan rekommendera cattledog! Snjos kennel föder upp underbara cattledogs! Underbar ras som älskar barn, har en "off-knapp" men som ändå älskar att arbeta. Lättlärda som bara den, passar perfekt till det du vill ha din hund till, mellanstora, en glad och trevlig ras som gärna hänger med dig ut på äventyr. Det är även en frisk ras som lever länge, sällan sjuka! :D Ta kontakt med Snjos kennel för mer info, Bettan är jättetrevlig och kunnig!

2013-11-16 @ 20:15:09 | http://terrierliv.weebly.com
Julia och Hugo

Jag tipsade dig om tollare i inlägget högre upp. Jag själv är sugen på kelpie som nästa hund! Jag kommer dock aldrig vara utan tollare.... Men jag vill ha ännu mer fart och söker lite mer bruks/vallegenskaper. Jag har helt enkelt fastnat för kelpie som nästa hund, men jag är inte alls missnöjd med tollaren som sagt, men två raser som kompletterar varandra väldigt bra tror jag blir perfekt för mig!

Jag har uppfattningen att kelpie är "mer vild än tam", för mig på ett roligt sätt. Men de har inte den där av- och påknappen lila naturligt. De kräver verkligen daglig aktivering, men om de får de är de en toppenkompis! Jag har fått för mig att dessa bruksraser generellt sätt är mer lyhörda, samarbetsvilliga och mindre envist självständiga än exempelvis min rätt hårda jakthund. Så även fast de är lika på vissa punkter, tror jag att de är helt olika på andra.... Fullt ös medvetslös är det jag ser (och vill ha) i en kelpie i alla fall :)

2013-11-17 @ 05:04:45 | http://juliaochhugo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback