Hundraser - Dvärgpinscher

Ja denna ras har jag ju lite erfarenhet av. Eller har jag det? Rocky verkar inte vara en typisk Dvärgpinscher eller också är det som så att jag uppfostrat honom som en storhund då jag själv är storhundsmänniska. Den här rasen skulle passa Rocky helt i smaken men skulle matte klara av två gnällspikar som pratar mycket? Det är frågan.
 
Vad jag vill ha för hund:
Jag vill ha en hund som går fram i alla lägen. Miljöträning är något jag utsätter hundarna för ofta och man kan beskriva min träning lite som ``lite av varje´´.
Min dröm vore att få utbilda en hund till räddningshund och biten med personsök vore jättekul att få träna. Jag vill ha en hund som är arbetsvillig men har en ``av´´-knapp när inget händer.
Att en dag komma till punkten tävling är något jag längtar till. Att få tävla skulle vara jättekul.
Men så bör hunden vara en riktig familjehund och tåla dagar med att bara vara, gosa och ta det lite lugnt. Jag är spontan och hunden måste då klara av det.
Gillar reser med lite fart och fläkt i, som älskar träning och är lyhörd, men inte ljudar för mycket, jag själv kan lätt bli stressad och irriterad när det gnisslas. Även vakt och jakt är något jag inte behöver i större mängder!
Rocky behöver en lugn och säker hundvän som absolut inte är mer dominant än han själv. Man märker stor skillnad på hur han beter sig bland vännerna och jag har insett att han behöver en vän som är längre i rang än han själv. En lekfull ras som liknar Rockys temperament hade han inte tackat nej till.
 
Vad har ni för erfarenhet av hundrasen Dvärgpinscher? Har ni några bra tips på bra kennlar och vad bör man tänka på när man köper en Dvärgpinscher?
 
Som tack för hjälpen vill jag väldigt gärna länka till er blogg eller hemsida. Så kommentera nu och hjälp mig med mitt framtida val av hundras.

Kommentarer
Lina

Jag har nog bara träffat ättriga o bjäbbiga sådana... Samma sak dem stora.
Väldigt egna.
Rätta mig om jag har fel:)

2013-11-13 @ 14:00:46 | http://Luzza.blogg.se
Chelsea

Denna ras borde ju du känna bäst, men som sagt eftersom du INTE vill ha en ras med mycket vakt och jakt i skulle jag säga att detta inte är någon ras du bör välja. Då faktiskt dp är framavlad för vakt och delvis lite jakt så kommer det alltid finnas och om detta inte önskas är det ingen bra idé. Man ska aldrig ta ur en ras sak ur en ras, då mår den dåligt, om man kan lösa så den får utlopp för det ändå på något annat sett! Sen är dp en väldigt ojämn ras, som Sibbe jämfört med syrran Lucy, Sibbe kan vara lite feg, lämnar helst inte min sida om hon inte behöver, medans om jag uppfattat Lucy rätt så är hon en rätt tuff hund (inte kaxig bara modig) och dem är syskon. Denna ojämnhet är även något jag sett hos min kompis dp uppfödning och därav kan man skaffa en dp i hopp om att den ska vara modig och göra räddning osv medans man kanske får en liten vekare variant tyvärr! :( Jag säger nej till denna om att du ska skaffa den, inte för att du inte kan rasen men för att den har ett par egenskaper som du inte vill ha! :)

2013-11-13 @ 18:45:47 | http://quirkydogs.wordpress.com
Lisa - Billy och Ivan

Jag har två pinnar, och de är väldigt olika men båda har fantastiska personligheter och vi har det alldeles fantastiskt roligt tillsammans. Jag älskar att ha dvärgpinscher och det är den bästa rasen för mig. Däremot tror jag inte att det är svårt att göra räddningshund av en dvärgpinscher... Vi kör viltspår, agility, rallylydnad och kommer att ägna nästa säsong åt en hel del barmarksdrag med mtb. :)

2013-11-14 @ 10:59:00 | http://billyochivan.blogg.se
Thess

Har själv dvärgpinscher - en underbart rolig ras, men min erfarenhet är att de är vääääldigt kaxiga. Har sett min "kille" sänka svansen 3 ggr totalt på över ett år. Har också för mig att hunden måste vara minst 45 cm i mankhöjd för att köra räddning med samt ha underull och i så fall är det ju svårt med DP :) men jag kan ha helt fel.

2013-11-14 @ 22:49:55
Paulina

Mina pinnar är varken pipiga eller bjäbbiga. Men skallet finns ju förstås nära till hands... Det ÄR en larmande ras och det bör man vara medveten om. En rastypisk pinne ska vara som en stor hund i liten kropp; energisk, modig och arbetsglad. Mina pinnar älskar att jobba! Men den äldsta kör jag personsök och han är riktigt duktig för att vara så liten, fördelen är att han är smidig och kan ta sig fram lätt i terrängen, nackdelen är att han får springa mer än en stor hund. Jag har min som skallmarkör, så då behöver han ju bara springa till figgen och slipper påvis. Med min yngsta spårar jag, och hon har en jäkla näsa. Vad gäller räddningsträning så tror jag tyvärr dvärgpinschern faller på sin mankhöjd och päls; jag tror en räddningshund ska ha en mankhöjd på omkring 40cm och ha dubbelt hårlag. Ska du ha en dvärgpinscher att jobba med så kika på avelsdjurens BPH/MH/Korning och välj en valp efter mentalt stabila och friska föräldrar.

2013-11-19 @ 08:24:00 | http://brukspinnar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback