Fart & fläktträning

I eftermiddags innan de sista solstrålarna gick ner så gick jag och Rocky ut. Ut till en underbar sol som gav omgivningen en härlig färgstark syn. Min plan var att köra ett kortkort pass med ännu kortare och färre upprepningar i vår träning. Jag satsade först på inkallningar, och där skulle vi nu jobba med att få upp farten. Kallade in honom på kortare avstånd först. Han vänder alltid lika snabbt men just det där med att komma fram lite fortare har vi problem med. Så, när det inte gick snabbt nog, ja då sprang matte bort från honom. Då blev han tvungen att spring ikapp. När han kommit ikapp så stannade jag och belönade honom.
 
Jag har lärt mig lite hur jag ska göra med Rocky och vår träning. Rocky är en svår hund och händer det inget så tappar han koncentrationen och gör annat. Så, dagens pass handlade om fart och fläkt med mycket ombyte.
 
Efter en språngmarsch så fick vi båda upp pulsen lite. Dags för något nytt. Ingen tid att vänta här inte, när ångorna väl är uppe då måste den hållas uppe, ingen vila här inte!
 
Nästa övning blev lite ``följa John´´. Så fort han kom i position, då flyttade jag mig till en annan plats. Snabbt så han håller uppmärksamheten uppe. Snabba förflyttningar framåt, bakåt och åt sidorna. Han ska alltså inte vara vid min sida hela tiden utan bara följa efter dit jag går.
 
Till en följd av ``följa John´´ fick jag sen en hund som inte lämnar min sida, som har hela sin koncentration på mig. Då började vi på nästa. Fort fort fort ska det gå! Nu började vi träna på position, han har annars väldigt lätt för att hamna snett och på tok för långt ifrån mig. I det här momentet har vi lite problem, för om han hamnar snett tex så vill jag ju att han ska rätta sig när han inte får beröm och jag upprepar kommandot. Ibland gör han det men ibland tappar han uppmärksamheten och sitter kvar och riktar koncentrationen åt ett annat håll.
Idag fick vi till det många gånger, men också några gånger som jag fick påkalla hans uppmärksamhet och därefter rättade han sig.
 
Där tappade vi farten, busa runt och trissa upp honom igen. Mer fart och fläkt. Inkallning med att komma ifatt matte och mycket beröm. Sen var vi tillbaka igen.
 
Då började vi fokusera på att han alltid ska sätta sig ner när jag stannar och ögonkontakt. Så fort han gav mig ögonkontakt klickades det och beröm gavs. Om vartannat ögonkontakt och sättanden.
 
Här under ser ni ett litet klipp från träningen med hur träningen av ögonkontakt och sättanden blev mot slutet.
Det ska hända något hela tiden, ett steg sätta sig, två steg sätta sig. Aldrig några längre sträckor. Här ska koncentration tränas upp.
 
Den där kontakten, äntligen börjar det likna något! Nu har i ändå haft en väldigt lång vila ett tag. Men efter helgens alla små korta pass med träningar har vi nu hamnat här. Så här ser det ut nu!
 
Hela passet blev riktigt lyckad! Lite smådetaljer som både jag och Rocky har att jobba med men vi är en bra bit på väg nu. Underbart, han är så rolig att jobba med när det går så bra.
 
Dagens pass med fart & fläkt, snabba vändningar mot nya moment och färre upprepningar. Det var helt i vår väg. Allt gick så bra! Det handlar bara om att min hund har så dåligt koncentration (kanske matte också) så det behöver vi jobba på lite.
Och viktigast av allt, att alltid sluta i tid när det går som bäst! Det är något jag sätter högt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback