Valp eller Omplacering?

Ja, det valet har jag dock haft en väldigt tydlig bild i vad det ska bli, och det väldigt länge. Mina tankar på valp har alltid funnits där och det är något jag drömmer om. Rocky är min drömhund och min bästa lärare, han har lärt mig allt jag vet och ska också få lära upp och fostra min framtida valp. Rocky är en perfekt mentor!
 
Anledningen till att jag fick tankarna att ta hem en äldre hund var att jag kände att jag ville komma framåt i livet. Det finns saker jag så gärna skulle vilja göra nu inom en snar framtid, sånt jag inte kan göra med Rocky. Tex träna och tävla lydnad. Det är en dröm jag haft länge!
 
Nu efter att Luzza har åkt har jag bara känt mer och mer att det inte kommer bli någon äldre hund igen, det fungerar helt enkelt inte.  Utan nästa hund som kommer hem hit blir en liten valp som Rocky kommer få lära upp och så kommer jag ändå få lära mig något nytt. Att ha valp!
 
Jag vill komma vidare med Rocky och vår träning, det finns mycket jag skulle göra tex träna riktig lydnad men också så simpelt som att kasta boll och leka med saker. Rocky är inte föremålsintresserad för fem öre, tar ingenting i munnen och när han inte förstår vad jag vill så blir han osäker, kryper ihop och springer och lägger sig. Han blir blockerad! Jag kan helt enkelt inte kräva något av Rocky. Jag har försökt med mängder av tekniker men inget har fungerat. Men efter att ha funderat lite så finns det en enda lösning kvar på mitt problem som jag inte testat. Att gå kurs, försöka hitta en kurs som är lite snällare med mycket hjälp som kan få oss lite framåt. Vad tror ni om det?
Jag ska inte ge upp, nu ska vi få bukt på problemet och fixa det här. Jag vill alltså hitta en instruktör som har ideér om hur man ska lära Rocky att föremål inte är farliga att ha i munnen. Fjädrar och prasselpapper går bra, även mjukisdjur som vibbrerar. Någon som känner till någon bra instruktör för detta ändamålet?
 
Med dom här tankarna i bakhuvudet kan jag vänta med valp tills om något år. Det var redan planerat en valp vid den tiden sen tidigare. Så vi får se vad som händer. Och så en sista fråga. Vilken hundras tror ni passar bäst för både mig och Rocky? Jag vill ha en lite större hund att träna lydnad med, mycket inriktat mot räddningshundarbete som är en dröm för mig och även en hund som Rocky kan trivas med och ha kul med även efter valpperioden

Kommentarer
Sara

Tycker du gör rätt i att välja en valp denna gång, du har gjort en jättebra jobb med Rocky men det är inte lätt att kanske hitta en passande vuxen hund så lätt när man redan har en som är osäker.

Genom att välja en valp kommer (förhoppningsvis) Rocky att känna att han är den som är äldst och då bli säkrare och ta kommandot.

Vad man nu ska ha för ras är alltid personligt jag vet att du gärna skulle vilja ha en rottis eller liknaden och varför inte? Det är arbetsvilliga hundar som i rätt hem med rätt uppfostran blir super trevliga. Min kusin har skaffat sig en amstaf/boxer blandning var länge sedan jag träffade en så arbetsvillig 8 månaders valp.
Själv är jag jag ju retriver människa och skulle ju tipsa om en flat eller Tollare.

Alla jag nämnt skulle fungera perfekt till Lydnad om det är det man vill hålla på med, vilket jag själv kommer rikta in mig på. Vad det gäller vad som passar Rocky bäst måste du känna själv. Kan tänka mig att det kan ta tid innan han vänjer sig att dela matte med någon så det gäller att ge det tid. Men även att det kanske inte fungerar med någon annan och då kanske ska låta bli att skaffa någon mer medans han fortfarande är i livet.

Fundera på jag tror nog du kommer på något bra. Lycka till!

Svar: Sara tack för ditt svar, jag tror Rocky kommer växa om han får uppgiften att uppfostra en valp. Jag tror han kommer bli en väldigt bra mentor. Det är jag inte ett dugg orolig för =)
Sandra

2013-06-24 @ 19:05:55
Paulina

Leta på canis.se :) utbildade klickertränare inriktning hund!

Svar: Åhh, tack Paulina! Den sidan ska kollas in =D
Sandra

2013-06-24 @ 19:46:33
Anonym

Om du har möjlighet så tycker jag att du ska gå kurs för Siv Svendsen, hon är riktigt bra på det där med lekutveckling. :)

Svar: Åhh, ska läsa på lite om henne. Tack för tipset =D
Sandra

2013-06-24 @ 19:54:14
Jenny

En valp låter som en bra idé! Ras kan du bara själv välja och Rocky lär säkert vara lite fundersam men kommer nog över det. Kanske kan han umgås med den rasen du funderar på, träffa olika individer och åldrar!!! Någon bra tränare kan jag tyvärr ej tipsa om!

Svar: Ja, du känner ju Rocky och jag håller med dig om att han kommer bli lite frågande den första tiden. Det har han alltid blivit när jag tagit hem en hund eller är hundvakt åt någon.
Sandra

2013-06-24 @ 22:58:59
Jennifer

Jag tycker valp låter som en riktigt bra idé! Då får du forma hunden PRECIS som du vill ha den och förstärka det du vill ha förstärkat redan som valp. :D

Vilken ras funderar du på, om jag får fråga..? ;)

Svar: Ja, det hade varit roligt med en valp som Rocky kan lära upp. Det hade det! Och då får ju jag också lära mig något nytt då jag aldrig haft en valp tidigare ;) Ras, jadu. Jag har varit inne mycket på dobbe, men jag vet inte. Funderar fortfarande fram och tillbaka på vad som är bäst.
Sandra

2013-06-25 @ 18:11:49 | http://schafertassar.weebly.com
Jasmine

Rocky låter precis som min hund. Det ända han klara av att ha i munnen är mat och kattleksaker :/

Svar: Åhh :/ Har han också råkat illa ut eller vill han helt enkelt inte?
Sandra

2013-06-25 @ 18:36:14
Mikaela

Finns en kanon duktig instruktör, Klara Wallman, som tillhör Söderköpings brukshundklubb. Hon är lugn, pedagogisk och har många bra idéer vad det gäller hundträning. Henne kan jag varmt rekomendera!

Svar: Åh tack! Den personen ska jag läsa in mig på. Tack för tipset :D
Sandra

2013-06-25 @ 23:08:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback