Utvärdering föremålsintresse träning 1

Plockade fram alla olika sorters leksaker och material jag hittade och stoppade dom i träningsvästen. Tog Rocky och gick. Precis utanför dörren hade jag lagt en kattleksak som han vanligtvis brukar leka med inomhus. En mjuk, luddig sak på snöre med en pinne att hålla i. Drog den efter mig när jag gick, den hade han inget intresse för alls idag och ignorerade. Började vifta med den som vi annars gör inomhus och han blev mer besvärad av den än intresserad.  Han håller sig på avstånd från mig.
 
Nästa leksak var samma stuk, en pinne med ett snöre på med med en kong i snöret ist. Den var ingen höjdare heller.
Gick vidare och droppade leksak efter leksak. Tillslut vände vi och vid första föremålet vi mötte på blev han så ointresserad att han tom sprang bort. Jag hade stannat och lekt med en boll på snöre för mig själv och tillslut fick jag kalla tillbaka honom.
Jag tog upp ett tygstycke ur fickan och lekte ``Du får inte ta den´´ sprang iväg från honom och vände ryggen när han kom för nära för att locka intresse. Visst jag fick viss intresse när jag vände ryggen men inte när jag sprang iväg, med det var fortfarande inte intressant nog att leka med den. Men nu nosade han på den och jag belönade.
 
Tappade väl suget lite och det kändes så hopplöst, nästa leksak var en boll den noterade han inte ens. Men så kom vi till en knut jag hade kastat ut, den är något han vanligtvis inte gillar men den fick han intresse för och så kom jag på varför. Jag har ju både smetat in den i köttbullar och leverpastej en gång i tiden. Beröm och så gick vi vidare.
 
Nu var vi tillbaka i trädgården igen så jag kastade in leksaken jag hade i handen och Rocky flyger efter, såklart blev jag jätteglad och berömde. Kastade nästa och han gjorde likadant, men han springer bara fram till den och vänder. 
 
Nästa leksak var ett mjukisdjur med prassel. Jag bjöd in till lek som vi alltid gör på tomten och lekte med honom med leksaken i handen då går han igång och busar med mig, då kan han även bita tag i leksaken jag hade i handen och tillslut släppte jag efter ytterst lite dragkamp, och slänger han upp den i luften. Då avbryter jag och slutar när det gick som bäst.
 
Av det här att dömma så anser jag nu att Rocky inte vill leka ensam, han vill leka ihop med någon och det är inte leksaken som är rolig utan det är jag. Och när det gäller att kasta iväg en leksak handlar det om intresse för jakt, men när den stannar stannar också intresset för den.
 
Vi körde väldigt olika metoder denna träning. Både med att jag var peppande och att jag inte sa något. Till nästa övning ska jag varva upp honom riktigt innan vi börjar, vi ska ha jättekul och därefter ska vi introducera sakerna igen.
 
Har ni några tankar och funderingar kring det här? Kom gärna med tips och idéer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback