Diskussionsämne - Föremålsintresse

Nu behöver jag all er hjälp. Jag behöver så mycket inspiration som jag bara kan få och av alla dess slag.
Rocky har som ni alla vet farit väldigt illa som valp och unghund innan han kom till mig. Han var inte rumsren vid 2 års ålder och det tog mig även 2 år att få honom helt ren. Men nu är det löst. Något som fortfarande inte är löst det är det här med föremålsintresse. Rocky fick troligtvis inga leksaker som valp och därmed vet han inte vad dessa är till för och ser inget intresse i dessa.
Min träning på detta problem har varit att gå en promenad, släppa ett föremål efter mig utan att han ser det och sen vända efter en stund. När vi passerar dessa föremål jag droppat så får han beröm i mängder för att han uppmärksammat. Oftast tittar han endast på det och ibland kan han stanna. Självklart berömmer jag för minsta lilla när han uppmärksammar att det ligger något där. Jag har tyvärr legat på latsidan med denna träning och bör göra det oftare för att se någon skillnad.
 
Jag har även noterat att aktiveringsleksaker som godisbollar, aktiveringsbord och sånt som man inte behöver ha i munnen går bra. När det gäller att ta i munnen föredrar han fjädrar, prasselpapper eller vibrerande mjukisdjur. Kattleksaker går jättebra det också speciellt om dom har fjärdrar och prassel på sig.
Är Rocky riktigt uppe i varv, speciellt om där finns andra hundar i närheten så kan jag lyckas få till dragkamp. Jag upplever att Rocky fortfarande lär sig av andra hundar.
 
Så, nu är min fråga till er. Finns det fler träningstips på vad jag kan göra för att få upp föremålsintresset på Rocky? Jag är alltså ute efter att lära Rocky att det är ok att ha saker i munnen, jag vill träna uppletande och den biten. 

Kommentarer
Sanna & Duchess

Jag vet många som har klickat in föremålsintresse. min hund tyckte det var helt ok med leksaker när hon var liten, men efter vi klickade in apportering blev föremålsintresset helt klart större

Svar: Du har helt rätt, jag har haft detta i tanken också. Rocky har dock endast Target i huvudet när det gäller klickern :P Vi klickar på postit och musmatta. Och så har vi påbörjat ``nos´´ men han har fortfarande väldigt svårt för vad jag menar och tar gärna till tassen.
Sandra

2013-06-29 @ 20:04:11 | http://sannnnnnnna.blogg.se
Linaa

Leksak i snöre som inbjuder till jakt?

Svar: Kattleksak på snöre går bra. Har en mjukare Kong kattleksak men den har han inget intresse för. Så hur lär man in på hårdare föremål. Ska ta och utvärdera detta ämne lite i morgon, med olika föremål och se vad som händer.
Sandra

2013-06-29 @ 20:22:11 | http://luzza.blogg.se
Sara

Om det nu är detta med apportering/sök för det är det jag gissar när du säger att du vill träna uppletade. Så kan du ju alltid ta toarullar med godis i.. kan fungera..

Sedan kan jag inte riktigt förstå varför du behöver ha han föremåls intresserad heller vissa hundar är faktiskt inte det.

Svar: Toarullar med godis rungerar utmärkt =) Man kan säga att det som innehåller godis i fungerar. Men där gav du mig en idé. Tack tack =)
Sandra

2013-06-29 @ 21:10:29
Lina

Är e d för apporten du vill finna detta? Då lärde jag in i små steg från början...l vägra nämligen ta den i början. O hinkar ett stort föremålsintresse.

Svar: Apporten är för långt bort tyvärr, men till en början kanske byta ut den och träna med mjuka saker på samma sätt. Min största längtan är just uppletandet
Sandra

2013-06-30 @ 02:32:38 | http://varanlycka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback