Matte försvinner bort föralltid!

Jag har tänkt, luskat och funderat en massa kring det här med Rocky och ensamheten. Och jag har kommit fram till att det är precis så som rubriken säger, som han tänker. ``Matte försvinner bort föralltid!´´
Ju mer jag funderar och tänker på detta så blir allt bara klarare. För vad händer när jag går in i ett annat rum? Jo han följer med! När jag stänger in mig på toaletten? Han vill följa med! Vad händer när jag hamnar utom synhåll? Han springer och letar efter mig!
Rocky och jag har haft så roligt ihop det senaste, vi har ändrat en hel del på vår träning och inställning på allt och haft så kul man kan ha det. Men...det har också blivit svårare för honom att låta matte gå ifrån honom. Nu iom semestern blev allt inte bättre, han har svårare än någonsin att vara själv. Han vill vara hos mig hela tiden. Har ni några idéer på vad jag som ägare kan göra i denna situation?  Hur jag kan träna honom att vara självständig och säkrare på att jag faktiskt kommer tillbaka till honom och inte tänker överge honom.

Kommentarer
Anonym

Börja om med ensamhets träningen?
Inte låta han vara med på allt och få se att du faktiskt kommer tillbaka o då massa kul(?)

Jag är helt sämst på detta kanske kontakta en bra hundpsykolog som kan hjälpa er.

Svar: Jo, du har helt rätt. Vi har börjat om...fast på ett annat plan. Det som inte gick förut, går nu och tvärt om. Så just nu luskas det mycket om vad som går och inte går. Men mitt jobb gör det svårt för mig och han kan snart inte följa med till jobbet längre då vi ska flytta in i en bilfirma där hundar inte får komma in. Jag har kontakter att prata med ;) Men tyvärr så förstår inte många sig på lilla Rocky, han är lite speciell om jag säger så.
Sandra

2013-07-22 @ 19:33:15
Malin

När Java hade svårt att vara ensam hemma så fick hon vara instängd i en bur, med filtar över så att hon inte kunde se ut. På så sätt blev hon mindre stressad & efter hand kunde jag plocka bort filtarna utan att hon gick upp i stress. Sen utvecklade jag det till att ha buren framme, men att inte stänga in henne i den, & då valde hon ändå att ligga i den då hon hade hittat sin trygghet där. Numera kan hon vara ensam hemma helt utan problem, men finns det en bur så lägger hon sig gärna där i! ;)
Min valp kan vara ensam hemma (tillsammans med Java), men har väldigt svårt för att vara instängd i ett annat rum när jag själv är hemma.

Hur är det med Rocky? Kan han vara helt ensam hemma?

2013-07-22 @ 19:42:15 | http://SuperMagic.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback