Mål 2013

För en tid sen blev jag så inspirerad av att lära mig mer inom hundträning, saker som jag vill vidareutveckla hos Rocky och saker som jag själv behöver träna på. Jag vill helt enkelt inte ge upp mitt hopp om att en dag kunna göra saker som jag så länge velat göra, kasta boll, leka i vattnet och träna lydnad är några av dom saker. Nu tänker jag inte ligga på latsidan länge, här ska tränas och utvärderas i vart problemet ligger. Men så började flera skriva om sina målsättningar här. Då blev det mindre kul att posta inlägget. Nu har listan blivit en lista som jag kollar på varje dag och kan gå tillbaka till och få mer inspiration. När jag tänker på vart vi kan komma vill jag bara mer och det ger mig åter hoppet tillbaka. Jag tänker dela med mig av min lista till er på vad som får mig att blicka framåt.
 
-Tydligare kommandon, skärpta regler och inga dubbelkommandon samt val av kommandon inte flera olika till samma
Jag har alltid två kommandon på samma sak på Rocky, ett ljud och ett tecken. Jag har tränat mycket på dom olika tecknen för att han ska lära sig dom båda och skulle han inte förstå vad jag menar så får han bägge. Det höll länge men nu har jag legat på latsidan och kör dubbelkommandon hela tiden. Jag skulle behöva lära mig att endast köra met ett i taget.
Sen har jag även dragit på mig kommandon som bara kommit från ingenstans. Intryck och umgänge har påverkat mig och helt plötsligt finns där inte bara två kommandon till samma innebörd.
Tydligare kommandon, ja åter mitt fel då jag slappat för mycket. Sakta betyder sakta och inte stanna osv
 
-Utveckla kunskaper inom fotgående.
Rocky blir bara duktigare och duktigare på detta moment men jag har fortfarande en del problem. Jag får inte in rumpan på honom och eftersom han är så liten så kan han inte sitta precis intill mitt ben för då ser han inte mig. Samt att han har stor respekt för ben. Han är för långt ifrån.
 
-Plaskleka i vattnet för att bli tryggare med simningen
Vi ska ta itu med det här med att tappa kontrollen, Rocky och jag ska plaska och leka i vatten massor så vi hittar en balans där han kan lita på att det inte är läskigt när man inte bottnar. Detta ska i sin tur underlätta till våra simlektioner senare i sommar. Förhoppningsvis blir han tryggare till dess
 
-Klickerträna oftare för att sedan träna in föremålsintresse
Ja, det här med föremålsintresse har ju gått upp för mig idag i vad det handlar om. Rocky vill inte leka själv. Men jag ska fortsätta med att klicka in leksak som target och se vad som händer. Jag fortsätter min leksaksträning så som jag gör och utvärderar.
 
-Gå kurser, hitta någon kurs som kan hjälpa oss på traven med våra mål
Jag letar dagligen efter kurser som kan hjälpa oss på traven, jag vill så gärna lära mig mer nu och har ett sug efter att få träna. Jag ska fortsätta mitt sökande efter en lämplig tränare som kan hjälpa oss med ovanstående saker.
 
-Fortsätta med avslappning och lita mer på hunden i hundmöten och saker där Rocky annars reagerar. Bli kvitt hjärnspöken och tänka positivt.
Jag som person tar tyvärr åt mig alldeles för mycket av det negativa. På senare tid har jag fått en hel del på mig och det påverkar ju såklart Rocky. Nu ska vi börja tänka positivt för det här grejar vi! Rocky är en hund med styrka och dominans, är inte jag med i leken så tar han lätt över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback