Föremålsintresse

Rocky har aldrig varit speciellt mycket för leksaker. Bara för aktiveringsleksaker men inga bollar, rep eller gosedjur.
Jag har länge försökt träna på föremålsintresse men aldrig riktigt lyckats. Men sen har jag märkt att ju mer han är med andra hundar destå mer börjar han förstå vad leksaker är till för. För det är precis vad det är, han förstår inte riktigt vad han ska göra med dom eftersom han aldrig som så mycket annat fått lära sig att använda dessa.
 
Jag har tänkt ut en bra övning på just detta och idag började vi använda denna sortens träning.
Ikväll började vi med lite trickträning med klickern, endast av den anledningen att jag verkligen ville att han skulle koppla klicket med bra. Vi gick en sträcka och tränade, jag med två föremål tätt inpå min kropp för att skapa lite mattelukt. Efter en bit droppar jag dessa föremål på vägen utan att Rocky ska märka det. När vi gått en bit vänder vi och går tillbaka. Rocky får fria tyglar att gå som han själv vill och blir han uppmärksam på föremålet när vi går förbi så klickar jag och berömmer.
 
Rocky blev uppmärksam på båda föremålen och gick fram och nosade men inte mycket mer än så. Men jag är nöjd endå. Tanken är att vi ska göra om detta igen om några dagar och sen hålla på så.
 
Väl inne i värmen sen så blev Rocky på bushumör. Som tur var hade jag ena föremålet i min hand och även klickern i andra. Det resulterade till att när han greppade föremålet så klickade jag och berömde. Ni skulle sett oss. Ojojoj så tokiga vi måste sett ut. Rocky med sina tokfnatt och matte överlycklig och springer omkring som en tok. Haha
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback