Ensamträning och en hel del historia bakom den.

Nu tänkte jag berätta lite om hur jag har gjort och en hel del histora bakom detta.
 
Ensamträning är något jag haft ordentligt med problem med. Rocky som är en tidigare vanvård har inte fått lära sig att göra sina behov utomhus. Han har ist blivit lämnad ensam i upp till 26 timmar då ägaren tyckte det var roligare att fika och umgås med vänner. Men hans allra första tid i livet satt han i hundgård, dag som natt och även där var det ingen som verkade bry sig om honom. På ett annat ställe fick han sitta fastkedjad i ett element och eftersom kedjan inte räckte så lång fick han göra ifrån sig på stället. Hans kiss och bajs blev allt han hade. Han såg sitt eget kiss och bajs som sin trygghet. Ni kanske förstår nu hur mycket problem jag haft med rumsrenheten.  Så när han kom till mig som 2-åring så förstod jag ganska snabbt att jag hade mycket jobb framför mig.
 
Rocky blir lätt orolig, han oroar sig att jag ska lämna honom och inte komma tillbaka. Förståligt med den bakgrunden han har haft. Det är då han gör ifrån sig och söker sin trygghet. Han kissar och bajsar på sina egna saker, för det är ju hans saker.
När Rocky kom till mig var han okastrerad, osäker och en riktig dominant revirmärkare. Han lyfte på benet varannan meter på promenaderna och det behövde inte alltid komma något. Det var då jag kom på idén om kisskommando. Jag lärde honom att ``Varsågod´´ och ``kissa´´ betyder att han får kissa och göra ifrån sig och på så sätt kanske han också skulle förstå att han inte ska kissa inomhus. Detta är början till ensamträningen.
 
Jag fick gå små små steg och ganska snabbt kom jag underfund med att Rocky inte klarar av stora utrymmen. Redan från början lärde jag honom att den här buren är din trygghet, här kan du sova och slappna av. Det kopplade han väldigt snabbt. Så snabbt att så fort jag satte mig ner så gick han in och la sig i buren och sov. Jättesmidigt tyckte jag med en öppen bur där han kan känna sig trygg.
Eftersom han inte klarade av större utrymmen så lånade jag ett par kompostgaller. Ställde dessa på högkant 1+1+1+1 med handdukar som halvtak och vägg. När jag kom hem från jobbet den dagen hade han hoppat rakt upp och ut från den lilla hagen. Hur kan en hund hoppa så när han inte har någon chans till att ta fart över?
Då bestämde jag mig för att köpa en gigantisk bur och gick och köpte mig en hundbur för en stor hund på 20 kg. Jag kan gott och väl få in 5 st Rocky i den buren. Tanken var nu att han skulle få ha sin stora bur när han var ensam och på nätterna. Och visst fungerade det, större delen av tiden ensam sov han. Jag har haft filmkameran uppe. Ist för mellan 5-7 kisspölar och 2-4 bajshögar så fick jag ist ner det till kanske bara 1 eller 2 om dagen. Dessa då han blev orolig när matte inte var hemma.
 
Väldigt snabbt lärde jag mig också att Rocky inte kan vara utom synhåll. Så fort han är i något annat rum så gjorde han ifrån sig. Han saknade sitt kiss och bajs så mycket att han gick in i ett annat rum för att få återförenas. Så tråkigt nog fick jag se till att lära honom att vara intill mig hela tiden.
 
När vi flyttade ifrån våran lägenhet för snart 1 år sen så var golvet alldeles förstört där Rockys bur hade stått. Missfärgat och fult var det efter så mycket kiss och skurmedel.
Vi hade precis fått veta att vi skulle flytta till hus, jag ringde Bengt Röken och bad om en kastrering. Jag hade hört så mycket tråkigheter om kastrering och det var därför jag inte kastrerat honom tidigare. Men nu gjorde jag allt för att han nu inte skulle förstöra våra nya golv i huset. Rocky blev kastrerad och det var som att vända på ett mynt och han var rumsren i hela två veckor. Vi flyttade in i huset och det blev kisskydd hit och kisskydd dit, en sprey och jag köpte allt möjligt för att förhindra att han skulle börja kissa inne i huset.
Något jag skämms över är att jag valde att Rockys rum blev våran stora toalett,  en mycket rymmlig toalett där golvet inte kan förstöras och dörren kunde stängas. Rocky fick ju förstårs ha sin älskade bur med sig men rumsrenheten släppte och jag stod åter igen och torkade golv, inte fullt så ofta som tidigare men det hände väl dagligen.
 
Sen fick jag nog, jag vill inte ha en burhund! Jag vill inte ha en hund som måste sitt i bur så fort jag ska iväg eller ska sova. Så påsken år 2012 lät jag Rocky vänja sig vid att ha burdörren öppen när jag lämnade honom. Sakta men säkert vande han sig vid en öppen burdörr. Givetvis blev det mer kiss men efter ett tag vande han sig och ett tag efter det så slängde jag ut varenda bur jag hade i huset och ersatte med bäddar, bäddar och åter bäddar och massa filtar på det. Det var en befrielse att slänga ut burarna. Tyvärr tycker inte Rocky det som fortfrande gärna går in och lägger sig i en bur om han hittar någon. Allra helst ska det vara den minsta av dom. Transportburen är perfekt säger han.
 
Det gick ett bra tag. Jag har lärt mig av mina misstag att Rocky måste få vara ute och göra ifrån sig precis innan jag åker, inte 5 min tidigare. Och han måste ha bajsat innan jag åker annars är det garanterat bajs inomhus. Jag får inte var stressad, utan måste ta det lugnt när jag säger min fras till honom då jag lämnar honom. Alltid samma och så tittar jag på honom och ger honom en slängpuss. Numera söker han sig direkt till sin bädd och det belönar jag honom direkt. Ist för att låta honom ligga kvar i bädden så ropar jag upp honom och pussar och kramar om honom.
Skulle jag ist stressa iväg så klarar inte Rocky av att bli lämnad, han blir stressad själv och oroar sig för mig, vilket resulterar till att han gör ifrån sig.
Han blev mer rumsren och gjorde endast ifrån sig runt 3 gånger i månaden om jag gör allt rätt och visar honom att det inte är farligt.
Så det här med ensamträning har tagit lång tid, jag har varit tvungen att ta itu med rumsrenheten och hans inre. Vi jobbar med att han ska lita på att jag kommer tillbaka, att jag inte lämnar honom.
Och när jag kommer tillbaka gör jag det fel man absolut inte ska göra med en hund. Jag blir jätteglad, överlycklig och springer ut och låter honom kissa. Skulle han gjort ifrån sig så plockar jag upp och ignorerar honom för att själv inte brusa upp. Det här är det som hjälp på Rocky, jag har både tagit itu med hans och mitt inre och jobbat med det.
 
Vi började träna på att vara helt själva kortkorta stunder i hela huset, såsom när jag går ut och hämtar något i bilen. Kunna vara borta några sekunder till någon minut eller så. Till en början sprang han efter och gnydde efter mig vid dörren. När jag stängt dörren hoppade han upp på vedlåren och kunde då se vart jag tog vägen. Men det gjorde honom orolig när han såg vart jag tog vägen och vi började med att han skulle sitta kvar i sin bädd i vardagsrummet. Öppnade ytterdörren och stängde medans jag fortfarande stod inne, öppnade och stängde och låg han kvar så gick jag fram och belönade. Öppnade dörren och ställde mig utanför, tittade in genom fönstret och skulle han komma mot dörren så klev jag in och pekade tyst mot bädden igen och gick ut.
Kommer ni ihåg den här händelsen när sambon glömde att stänga in hundarna medans han sprang ut och var borta i 2 minuter? 2 bajshögar och 4 kissfläckar. Nu har Rocky lärt sig att han kan lugnt ligga kvar i sin bädd medans jag går ut och gör saker. Måste dock be honom att stanna kvar men sen kan jag vara borta i både 1,2 och 3 minuter. Jag har nog lämnat honom upp till 10 minuter nu utan att han verkar ha märkt något. För varje gång jag nu kommer in så ligger han helt på sidan och sover.
Något mer som är så fruktansvärt skönt det är att jag inte längre behöver ha stenkoll på vart han är, jag behöver inte kolla till honom hela tiden, han kan gå vart han vill äen om han väljer att vistas i samma rum som alla andra.
 
Mitt nästa delmål är att öka Rockys yta ytterligare. Jag anser att han är redo för det nu. Jag vill sätta upp en grind  i huset och lära honom mer. Mitt slutmål på denna punkten är nämligen att jag en dag ska kunna låta honom vara i hela huset. Det är en dröm för mig.
 
Det är en dröm som faktiskt nu även gått i uppfyllelse. Under hösten 2012 var han hos dagmatte Maria och hennes hundar. På något sett kom han lös och spenderade hela dagen med Orvar & Flisan. Maria & jag diskuterade och kom fram till att testa att ha honom lös i hela hennes lägenhet och visst fungerade det.
Det är jag stolt över. Min underbara hund, åh vad jag älskar honom!
 
Det blev ett långt inlägg, hoppas verkligen att ni har förstått något av det jag just försökt berätta. Men jag kan stolt säga att vi har kommit en bra bit på väg nu. Det fattas bara några pusselbitar kvar till mål nu. Har ni frågor är det bra att höra av sig. Och kom ihåg, det här som jag gjort på Rocky kanske inte hjälper på din hund. Jag har fått lära mig att läsa honom och se vad han behöver. Varje hund ska få det dom behöver och det som hjälper den. Och denna variant fungerade på min hund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback