På agilityplan

I det här inlägget tänkte jag berätta lite om hur Rocky är på agilityplanen.
 
Agility är något som passar Rocky perfekt. Han är en hund som vill ha fart och fläkt men även göra något tillsammans med sin matte. Det här med att träna tillsammans det är bara ett måste för honom.
 
Till en början tränade vi nästan bara hopphinder, vi hade hjälp av min vän Bibbi som lärde oss hur vi skulle göra och oj vilken bra tränare hon är. Tunnlar, vippen, slalom och platten kunde vi bara drömma om. Dom var mörka och obehagliga tyckte Rocky.
 
Men här är en övning vi fick testa på med hjälp av Bibbi är att hoppa studds. Bra för själva hopptekniken och hunden lär sig att andas och hoppa rätt. Vi märkte dock att Rocky hoppar lite fel, han liksom nästan tappar andan när han når backen igen och så ska dom alltså inte göra. Han blir stum i frambenen när han landar som gör att han nästan tappar andan. Det här har blivit något bättre efter lite träning.  
 
Vi tog en paus i agilityträningen och så testade vi bara lite kravlöst då i augusti. Han fick mig att häpna. Min hund sprang igenom raka och böjda tunnlar gång på gång. Han klarade platten och oj vad det gick undan. Till och med slalomen testade vi p och han förstod den. Wow vad matte blev paff där. Jätteroligt! Men hans favorit är nog endå balansen och A-hindret.
 
Just nu tränar vi inte så mycket under vinterhalvåret. Men när vi tränar så undviker vi hopphinder. Det för att jag måste spara lite på hans kropp då han har en nackskada och problem med ryggen sen han blev vanvårdad hos förra ägaren. Så vi försöker hålla oss till markhinder, sånt vi kan gå på och några enstaka hopp.
Men så hittade jag Glycosamin och den gjorde underverk på honom. Han kan hoppa lite mer utan att få ont och tillsammans med Back on track och massage så kan vi träna utan problem.
 
Just nu ser jag fram emot våren och när träningen börjar igen. Det ska bli kul att få komma ut och träna ihop med honom och se hur mycket av den roliga överraskningen han gav mig i augusti 2012 som finns kvar.
 
Visste ni att jag har filmat alla våra större träningar jag haft med Rocky. Lite kul att se tillbaka faktiskt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback