Ett steg fram, två tillbaka

Vi har ju tränat en del på föremål nu en tid och jag anser att vi kommit så långt att vi nu kan gå vidare till nästa steg. Min plan var ju att när han förståt att föremålet är targeten så skulle jag sätta ett hinder framför som han fick gå runt eller på något vis hindra sikten för föremålet. 
 
Det har vi börjat med idag och han var fantastiskt duktig i början. Han förstod till en början inte vad jag ville och började därför som alla andra gånger att tricka, lägga sig, sitt, vinka och alla de andra konster han kan. Men jag ignorerade bara beteendet och så fort han fick intresse för leksaken så belönades han. Och det gick framåt i en hisklig fart och vissa gånger stannade han till och med kvar vid leksaken även att jag belönat honom och skulle ge godis. 
 
Men så gjorde jag en liten liten ändring. En miss! Jag kallade in honom till min sida och skulle rikta honom mot målet, alltså vägleda honom istället för att han ska stå mitt emot mig med målet bakom sig. Då slog det om och han blev log som tusan och beteendet med att ``krypa upp i knät och säga förlåt´´ kom. 
 
Ett steg fram, två bak. Jag nöjde mig därefter med att han bara skulle ta target på leksaken som låg framför honom. Men även det var då svårt. Att det ska till så lite för att han ska bli låg. Vi hade jättekul och så gjorde jag en liten miss och han vänder tvärt. Jaja, bara att öva vidare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback