Hundraser . Eurasier

Vad tror ni om Eurasier? Jag kan väldigt lite om dessa trots att jag har träffat flera stycken. Vissa har väldigt mycket vakt i sig, andra vall och så finns det några som är riktigt trevliga familjehundar. 
Rocky har inte gillat rasen tidigare då han blivit vallad allt för många gånger och blivit omkullsprungen samt biten över ryggen av flera. Han har fått ont och man har riktigt sett stressen och rädslan i honom. Men så har vi träffat på eurasier som Rocky faktiskt kunnat lita på, valparna från systrarna Jenny & Matilda Kindstrands kennel Ibixys första kull. A-kullen. Riktigt lyckad kull enligt mig själv med hela 11 trevliga valpar.
Sist fick jag se Rocky och en av valparna klicka, dom sprang sida vid sida, efter varandra och jag såg hintar av lekinviter. 
Anledningen till att jag inte velat ha Eurasier tidigare har varit just för att jag inte vill att Rocky hamnar i utkanten. Jag vill ju att mina hundar ska gilla varandra. Det är viktigast för mig och nu har jag sett att det finns individer av rasen Eurasier som Rocky faktiskt accepterat.
Så varför jag inte vill ha Eurasier är ju självklart pälsen. Vi är ju inga pälsmänniskor även att vi tycker det är fint med päls. Sen beror det också på okunskap, jag vet ju faktiskt inte alls mycket om dom. Är dom krävande eller inte. Soffpotatisar eller träningskamrater? Jag vill ha en hund att träna lydnad med, men har aldrig hört talas om någon som tränar seriöst med en Eurasier. Jag vill ha en hund som VILL träna tillsamans med mig inte vara självgående och sköta sitt. Mycket social vill jag att hunden ska vara. Däremot blir jag allt mer och er sugen på drag när jag ser dessa.
 
Så vad har ni för erfarenheter av rasen Eurasier?
 
Övre bilden Alwia 5 månader
Undre Alwia som några veckors valp
 

Kommentarer
Jenny

Man gör dem som man vill, dem kan lika gärna ligga i soffan med en själv eller vara ute och träna. Det finns ett antal eurasier som tränar lydnad på relativ hög nivå. Tyvärr bor dem inte här i närheten så det kan vara en orsak till att du inte sett någon. Även rallylydnad kör många liksom spår både person och vilt. Finns en del viltspårschampion :-)

Pälsen är Inge jätte krävande beror lite på vilken typ av päls men överlag så är alla lätta. Kräver lite borstning säg en gång i veckan, men Faith borstar jag bara när hon fäller alt vid utställning då hennes päls inte tovar sig :-).

Den sociala biten är något man får träna dem på annars kan dem blir avaktande. Så det är bra att man tar med valpen överallt så kommer den lära sig, men det är som med alla valpar det dem inte sett eller varit med om vet dem inte hur det funkar.

Du får träffa flera eurasier så lär du se hur olika dem kan vara både i päls och temperament.

2013-12-08 @ 09:21:31
Emma

Jag har tyvärr inga trevliga erfareheter av Eurasier. Ingen ras för mig! :)

2013-12-08 @ 11:52:16 | http://www.doglog.se
Josefine & Balder

Hejsan, har du funderat något på boxer? :) på Facebook finns det en trevlig aktiv grupp "boxerns intresseförening" där du kan få svar om på frågor om rasen! Mvh Josefine

Svar: Boxer är fina men sambon gillar inte dregelhundar, inte heller jag. (Alla dreglar såklart inte men många gör)
Sandra

2013-12-11 @ 17:35:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback