Torrfoder - Färskfoder - BARF

Att färskfoder är bättre än torrfoder har jag hela tiden vetat. Men att det är sån skillnad mellan dom, det hade jag ingen aning om.
Ju mer jag läser och börjar förstå allt det här med en hunds foder och det vi stoppar i munnen på dom, destå mer börjar jag inse att torrfoder är riktig skit rent ut sagt!
Idag var det dags för att inhandla hundmat igen. Jag gick inte ens till torrfodret utan direkt mot frysdisken och färskfodret. Jag har tidigare kört med torrfoder och som lyxmåltider haft Vom Og Hundemat på. Men sen i helgen har han fått vänjas in helt på Vom Og Hundmat.
Istället kommer det nu stå färskfoder på matsedeln och rått samt torkat på godislistan.
 
Med mig hem från affären fick jag:
-3 Korvar Vom og Hundmat
-2 Korvar Much, en med Malda Kycklingvingar och en Kalkon med Ben. Vi har inte provat detta märke tidigare så ska bli roligt att se vad han tycker om det.
-1 Torkat Lammben
 
En annan sak jag reagerat på är Rockys munhälsa. Rocky har alltid haft dålig andedräkt. Inte av tänderna utan det kommer från magen. Rocky har nu fått något nytt nu varje kväll sen i helgen och redan nu kan jag känna skillnad. Förut kunde jag inte vara i närheten av hans mun utan att nästan få kväljningar, men nu kan jag näst intill stoppa in näsan i munnen på honom och ta ett djupt andetag. Stor förbättring! Han har inte heller haft så förskräckligt ont i magen som jag förväntat mig, ingen diarré ingen spya. Allt är fast och fint. Mådde illa en gång. Jag har stora misstankar om att Rockys mage helt enkelt inte klarar torrfoder och dess innehåll.
En annan sak jag lagt notis om är hur fin i kroppen han är. Han är alltid fin i kroppen men på något sätt tycker jag ändå att han ser fastare och finare ut i muskelaturen, även blankare päls. Kan detta vara möjligt efter så pass kort tid?! Jag skulle inte tro på det, men jag ser ju vad jag ser!
 
Inne i affären fick jag mig en liten lektion av personalen, och hädan efter byts nu även delar träningsgodisarna ut! Efter lite läsning på burken hittade vi att godisarna till största del innehöll spannmål! Det som hundar inte ska äta. Men däremot mina andra godisar från Planet Pet & Let´s Bite kommer få stanna kvar i min låda. Det är jag glad över, för jag gillar verkligen dom två märkena!
 
Jag är riktigt glad över att jag nu kommit till den punkt där jag inser vad som är rätt och fel att ge en hund. Jag känner att jag är så peppad på att fortsätta och se vart vi kommer. Jag tror helt klart att detta är rätt för Rocky.

Kommentarer
Paulina

Kul att du kommit igång med Barf och färskfoder, det är helt klart det bästa ;)

2013-08-13 @ 19:31:05 | http://brukspinnar.wordpress.com
Paulina 2

Yeeey! :D heja heja!

2013-08-13 @ 19:56:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback