Hundgodis & Tuggben - Bra & Dåligt för hunden

Det har cirkulerat en massa om hundtugg nu den senaste tiden. Om hur dessa tillverkas från det att skinnet sitter kvar på djuret till att hunden får det i munnen. Riktigt obehaglig historia! För att läsa denna historia klicka in på den HÄR länken.
 
Jag har inte riktigt velat tro på vad som skrivits men samtidigt kommer jag på mig själv med att ständigt tänka på att vilja göra eget, för eget är ju det bästa och roligt är det att göra med. Flera gånger har jag kommit på mig själv med att tänka ``Hmm, det skulle ju kunna gå att torka eller göra´´ osvosv.
Eget är ju trots allt bäst! Man vet precis vad det innehåller och vad hunden då får i sig. Hunden slipper att få i sig sånt en hund inte bör ha i kroppen och sen må dåligt av det.
 
Det var någon som sa till mig att man skulle låta bli att köpa ben och godis från Pedigree, Doggman och Vitakraft. Jag som person har jättesvårt för vad som är bra och inte bra att ge. Det har resulterat till att jag tycker det känns bäst att helt enkelt gör eget, för som sagt. Då vet jag vad hunden får i sig.
Men så finns det godis och tugg som jag skulle vilja höra er åsikt om. Tex Planet pet, Let´s Bite och träningsgodisarna i burk från Nobby, mfl mfl.
 
Den här veckan har ugnen tillverkat kycklinggodis och för tillfället står det blodpuddinggodis inne för tillagning. Jag har också noterat att jag börjat ge mer märgben och mindre av de tuggben jag redan har av dessa märken. Men jag har så dålig fantasi på vad man kan göra, jag vill ju ha lite att välja mellan. Så nu tänkte jag ställa frågan till er.
Har du något bra tips på vad man kan göra för godis och tuggben? Bakat som torkat eller färskt.
 
 

Kommentarer
Jenny

Kolla på den här sidan, kan du kanske få lite inspiration :-) http://www.tuggmastaren.se/! Har dock inte själv beställt därifrån men har man jägare i närheten borde man kanske få tag i lite bra ben :)

Svar: Tack min vän =) Min sambo är jägare så han kan nog fixa något ;)
Sandra

2013-08-09 @ 21:18:24
Paulina

Haha nu är jag jobbig igen! Akta märgben, har nyss fått lära mig att de sliter ned tänderna och i värsta fall kan ge sprickor för att de är så hårda. Bärande ben bör man undvika!

Bra ben/tugg är (helt rått); kycklingvingar, grisknorrar, kalkonhals, bog, nacke, revben m.m. Kan berätta massor men gå med i gruppen "Barf och färskfoder för hund och katt" på facebook, där finns ihopskrivna filer/dokument som svarar på alla dina frågor. Även superduktiga personer som mer än gärna svarar på "dumma" frågor! :)

Svar: Det är bra Paulina :P som sagt, jag vet ju inte eller också så är jag bara dum som inte förstår. Haha! Men menar du en helt rå kycklingvinge?!Har alltid fått höra att man ska akta sig för ben från fågel och kyckling i sig är väl inte alls bra att äta rått?
Och grisknorr, hur får man tag i en sån helt rå. Menar du inte torkat i det syftet?
Tack för dina tips =)
Sandra

2013-08-09 @ 21:29:18
Paulina

De tre F:en är ren myt! :) Våra hundar fick dela på en hel kyckling förra veckan och det gick toppen. Har gett fågel i flera år utan problem. Nix, helt rå. Har du instagram? Jag lägger upp massvis med videos där våra hundar och katter käkar rått :) Nej helt råa, finns i charkdisken på city gross till exempel. Mycket populärt och nyttigt! Är man rädd för e-koli eller salmonella har hundar och katter såpass starka bakterier i magen att de bryts ned.

Svar: Intressant! Här får man veta saker =) Underbart. Vill veta mer. Men jag har en till fråga, kycklingben flisas ju lätt. Ingen bör äta det då det river upp tarmar mm. Min sambos kollega råkade ut för det, han var nära döden. Så hundar klarar mer än människor på bakteriefronten =)
Tror jag ska kolla in köttdisken snart ;) Synd bara att jag var där tidigare idag
Pinsamt pinsamt, jag har ej instagram. Har inte riktigt förstått hur man skaffar. Försökte en gång men gav upp när jag inte förstod :(
Sandra

2013-08-09 @ 21:44:11
Paulina

Ja är benen tillagade är risken för flisning stor. Råa ben däremot är mycket mjukare och flisar sig därför inte på samma sätt! :) Våra 5 djur äter som sagt kyckling och massa fläsk i olika former (rått såklart, mycket är ben) och vi har aldrig haft några problem. Är djuret mycket glupsk bör man ge ordentligt stora bitar så finns ingen risk för att de sätter i halsen! :) Gör det!!

Men det är inte så svårt ju! :) Har du smartphone laddar du bara ned appen och skapar ett konto!

Svar: Mhm :) Men hur uppkom myten om de 3 F:en?
Pinsamt pinsamt. Vilken ska man ha då? Fanns massor olika, är alla samma bara olika typer av uppbyggnad. Instagram, InstaCollage Pro Pic Frame.....osvosv
Sandra

2013-08-09 @ 22:07:31
Chelsea

Jag ger mina råa kyckling vingar/ben osv, revben, lite lite allt möjligt!

Svar: Revben ger jag också, det är poppis. Men att ge råa kycklingvingar var något helt nytt för mig. Men värt att testa
Sandra

2013-08-09 @ 22:18:41 | http://quirkydogs.wordpress.com
Paulina

Förmodligen från tillagade ben! :) Är ju huuur många som helst som barfar och ger råa f-ben utan problem och då även jag.

Bara den som heter instagram! :) Såhär ska själva appens "bild" se ut när du söker; https://www.google.se/search?q=instagram&client=safari&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=mU8FUuLUBqP_4QTXs4DABQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=320&bih=504#biv=i%7C0%3Bd%7C4BRMwmcB4KMqdM%3A

Svar: Tackar tackar =) Installerar. Har sett några som har en länkande bild på sin egna instagram på sin blogg. Är det något du kan tipsa om hur man gör? :P
Sandra

2013-08-09 @ 22:23:45
Victoria

Tycker personligen att det är konstigt att vissa varor får säljas när man får höra vad som är i, hur det tillverkas etc. Man borde vara trygg som konsument & kunna lita på tillverkarna.

2013-08-11 @ 16:55:46 | http://impalaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback