Mönstring - Hela berättelsen

Dom senaste dagarna har varit bland dom bästa dagarna i mitt liv.
Nu kommer jag berätta lite om min mönstring och mina tänkar jag haft kring det. Trevlig läsning!

Det är torsdag och klockan börjar närma sig 12.00, det är då bussen till resecentrum går. Väl där möter mormor upp mig för att vinka av mig, hon har med sig hunden Zigge som stöd till mig.
Mina tankar var, ``vad ska jag göra under resan ner?´´ Jag tänkte ``jag kommer säkert sitta ensam och tyst i ett hörn och inte ha någon att prata med´´, ``Tänk om jag inte klarar det´´, ``Ska jag sova med killar?´´ och ``hur ska jag göra om jag inte hittar rätt tåg nere i hässleholm?´´, ``Tänk om jag missar nästa tåg?!´´

Klockan börjar närma sig 13.00, det är då tåget ska komma. 13.05 inkommer det till stationen och jag säger hejdå till mormor och Zigge. Går på tåget och leter rätt på min plats, hittar den inte först men ser den tillslut. Sätter mig till rätta och påbörjar min resa ner till Hässleholm. Redan när jag startade min resa hade vi lokproblem och var 11 minuter sena.

För mig som inte är van att åka tåg ensam var det svårt att slappna av, men det gick efter ett tag. Det var riktigt skönt att sitta på tåget med musik i öronen. Han tänka igenom så mycket men endå vet jag inte vad jag tänkte på under den resan.

Jag börjar närma mig Hässleholm nu, klockan är närmare 15.00 nu. Packar ihop min packning och går av tåget. Nästa tåg inkommer 15.18 och nu var det bara att hitta rätt där på perongen.
Redan nu har jag kollat in lite killar som ser ut att åka till samma plats som jag ska till. Håller koll på dom och när tåget väl kommer går vi alla på samma tåg.

15.37 kommer tåget fram till Kristianstad, går av och tittar till killarna som alla ser ut som stora frågetecken. Jag går fram till dom och säger ``Killar jag tror vi ska åt samma håll!´´ Vi tar upp våra reseanvisningar och följer dom samt strömmen av andra som går där.

På pappret står det ``Gå över vägen och in på Östra Kaserngatan där ser du tre långa rödtrglade byggnader. Pliktverket och mönstringen finns i den sista byggnaden på denna väg.´´
Då kände jag, Wow! Jag är här nu!
Går in enligt kartan och får visa legitimation samt lämna intyg och betyg i receptionen. Får information om att jag har ett tjejrum tillsammans med 4 andra tjejer längst ner i korridoren. 
Går nu i korridoren och längst bort in i mitt rum. Brevid dörren utanför finns listor på vilka som bor i varje rum.
Kliver in och möts av ett skapligt hemtrevligt rum med trävåningsängar och några skåp.
Börjar bädda min säng och låser in min packning i ett av skåpen.

Träffar några av mina rumskamrater, det var Matilda från Gislaved och Helena. Pratar lite och därefter går jag och killarna bort till matsalen. Kommer in i ett ganska stort rum och lite längre bort står det ``Matsal för mönstrade´´ Det blev pytt i panna, ganska torrt och mäktig så vattnet var gott denna gång.

Åt färdigt och sen var det in till provsalen där vi skulle skriva inskrivningsprovet.
Det kom frågor som, vad betyder nästan samma sak som... och så fick man några ord. Vad är samma sak som väg? Så kom det upp fyra alternativ och rätt svar var ju gata, det kom upp alternativ som backe mm. Frågorna blev allt svårare och svårare ju längre man kom.
Man fick även samma sorts frågor fast ``Vad är motsattsen till....´´ osv. Sen kom det frågor  ``vad betyder orden?´´
Det kom upp uppvikta pappersformer och man skulle klicka på den figur som den bildar när den är ihopvikt. Fick upp tärningar och man skulle gissa om dom två tärningarna kunde vara lika eller om dom var olika. Sen kom även samma sak fat på tid.
Börjar närma mig 1½ timme nu och min hjärna är helt slut. Till slut blir jag äntligen klar, går därifrån med huvudvärk och nyfikenhet på hur det gick.
Går till provledaren och får min mapp jag ska ha med mig vart jag än går, han kryssar i ``Sjuksköterska-Blå salen´´ Det är dit jag ska i morgon (fredag) på morgonen. Får information om att det ska vara information om kvällen och morgondagen kl 19.30 i kväll. Så det var fritt tills dess och efter det.

Vid det här laget har jag många att prata med, både tjejerna och killarna. Vi får informationen och blev informerade om säkerheten och vad som gäller under kvällen och i morgon.

På kvällen efter det sa vi att vi skulle gå ner till stan, så efter informationen var vi ett gäng på 20-25 pers som gick samlade ner till stan. Vi satte oss på Mc Donalds och åt glass. När vi kom dit vart det tomt där inne men nu fick donken lite att göra. Där hamnade jag i centrum och vi pratade hela tiden. Så otroligt kul och roligt vi hade det. Så härlig upplevelse att sitta där och alla pratar med än.

Påväg hem igen, alla supertrötta och vi tänker nu gå och lägga oss. Ont i huvudena har vi med.
Väl hemma, ställer sig två av oss tjejer i duschen när några killar kommer in. Det blev bara ``OJOJOJ, nej förlåt!´´ Dom blev nog lite generade och sprang ut igen. haha

Vi går nu och lägger oss, men då inte så lätt. Några av dom killar som absolut inte vill göra lumpen har varit ute på krogen och druckit. Dom pratade jättehögt och det blev inte så mycket man kunde sova. Klockan är nu kring 23.00.
Hör hur dom pratar ihop sig om oss tjejer, hörde ``Vi måste göra något´´ Tillslut hörde jag hur dom höll på med våran dörr. Jag som sover närmast dörren ställer mig där och när dom kom närmre slet jag upp dörren och killarna sprang fort som tusan längst bort i korridoren. Efter det hade vi inga problem. 23.30 blev det tyst utanför.

FREDAG
Vi tjejer bestämde oss kvällen innan att vi skulle ställa klockan 10 minuter innan dom skulle väcka oss. Så 06.20 for jag upp, inte alls trött och börjar packa ihop mina saker, kasta sängkläderna i tvätten, byta skåp och byta om till träningskläder. När jag var klar med det, då som först gick dom övriga tjejerna upp.
Sen till frukosten och därefter till våning två till Blå salen och vänta.

Vi satt i blå salen och väntade. Så fort någon kommer in i rummet frågar man ``Hur gick det?´´ När någon går ut ``Lycka till!´´ Vissa kommer in jätteglada andra inte fullt så glada. Helena kommer in med ett stort leende på läpparna. Det var kul att se, från början ville hon bara se hur det var och om hon skulle klara det. Nu var det mer att hon verkligen ville. Hon var så peppad till att kämpa. Så kul att se!

Salen töms på folk, vi var 48 pers från början men nu syns det att folket antingen blivit kickade eller godkända och fått åka hem. Kommer ihåg en kille, han fick högsta betyg i allt, 9:or rakt igenom men blev inte godkänd pga hörseln och lite småskador. Han var en av dom som verkligen ville men fick nu gå därifrån ledsen.

Jag sitter fortfarande kvar i salen, har nu väntat i snart 3 timmar. Det var segt och jag börjar känna mig seg och otroligt trött.
Så äntligen, när jag står och pratar med en ungdomsinformatör så roppar dom upp mitt namn. Det var nu dags för en undersökning av sjuksköterskan. Hon började med att kolla hörsel, den var perfekt, sen var det synen som även den var perfekt. Fick ett A (högsta betyg) i båda. Sen kollade hon mitt färgseende och blev godkänd.
Nu var det dags för muskelstyrkan. Det stora testet jag varit mest orolig för. Hon mäter mig och konstaterar att jag är 163 cm, får gå upp på lilla lådan och blir vägd, väger 55 kg. Sen mätte hon huvud och fot för storlek på sko och hjälm. Först får jag en provomgång och fattar stången, drar sen upp. Det var helt annan övning än vad jag trodde. Sen började allvaret, drar upp den en gång till och får veta att jag är så nära betyget 3, drar upp den en gång till och samma resultat fast lite närmare. Tredje gången jag drar upp den nu, det blev ett hack när jag lyfte så fick uselt betyg. Summan blev en 3:a på muskelstyrkan.
Sen in på hennes rum, nu skulle hon känna igenom min rygg. Fick böja mig fram och tillbaka och åt båda sidorna. Hon kände och klämde igenom. Sen sa hon att jag har en förskjutning i bäcknet. Jag är sned i ryggen. Nu fick jag iaf förklaring på varför jag har ojämna höfter och axlar.
Hon sa att det påverkade min muskelstyrka ganska mycket, det var därför jag hade svårt att dra upp stången. Redan när jag gjorde det såg hon att någon var fel. Jag skruvade mig och drog upp ena benet tydligen.
Nu skulle vi in till nästa rum, där skulle hon kolla EKG och min puls. EKG:t var bra men min puls var lite hög men jag blev godkänd. Då var jag klar hos henne och fick åter igen gå ner till blå salen och vänta, men klockan var nu närmare 12.00 och alla gick på lunch. Det blev pytt i panna igen, men denna gång var det mycket godare.

Så vidare in till blå salen igen och vänta. Men nu gick allt mycket fortare. Det var nu dags för psykologen för min del. Hamnade hos en äldre gubbe som inte alls var rolig att prata med. Fick berätta lite om mig själv och han kollade lite på mina intyg jag hade med mig. Sen var det klart och jag skulle nu till läkaren två trappor upp i byggnaden.

Läkaren var bestämd men på ett skojjit sett. Allt går i rekordfart. Stå! sitt ner! Av med tröjan, lägg dig på rygg. Svårt att förstå skånska ska jag säga när han pratar i 110 hela tiden. Sen blev han klar och sa då att jag är kärnfrisk. :D

Nu har jag kommit fram till den sista sak jag ska göra, jag ska in på fystesterna. Jag ska cykla. Men först får jag vänta tills dom blir klara. Man kan se in till det rummet där man cyklar. Går in i glasrummet och där står 4 cyklar. Av med tröjorna  och ställ iordning höjden på cykeln sa dom. Där sitter jag och den andra tjejen i bara BH tillsammans med två andra killar. Först får man information om vad som ska ske och hur man gör. Han berättar att man måste komma över betyg 6 för att kunna komma in på något. Sen så fick jag veta att ju lättare men är desto lättare är det och snabbare går tiden. Därefter sätter jag igång att cykla. Dom sätter på musiken och vi får en uppvärmning på 5 minuter sen drar allt igång. Tror det var varannan sekund som styrkan ökade, framme på cykeln har jag en mätare, får inte vara på vänster och högerkanten, det blir rött. Är jag där på rött i 4 sekunder så stoppas allt och jag får inte fortsätta. Jag hade lite problem med att hålla mig i mitten så jag pendlade upp och ner hela tiden och sen när jag passerade betyg 6 råkade jag hamna längst ner och samtidigt jag hamnade där så ökades styrkan och eftersom man inte får ställa sig upp så kommer jag inte ifrån det röda fältet och jag får avsluta testet. Det tog tvärstopp! En missnöjd Sandra går ut genom dörrarna tillsammans med sina vänner.

Då var det avklarat, kvar i min lista står mönstringsförättaren. Går till honom och där får man mellan 2-3 befattningar. Jag går därifrån med 6 befattningar.Han sa åt mig att välja en av dom sen komma tillbaka och säga vilken så skulle han låsa den tjänsten till mig.
Jag fick bland annat, signalmatros inom marinen, radiolängkgruppchef inom armen och så fick jag transportgruppchef. Dom två snaste är två föraretjänster.

Efter många om och men beslutade jag mig för transportgruppchef förare i ronneby F 17 augusti-09.

Mina betyg ser ut så här:
Muskelstyrka: 3
Kondition: 6
Inskrivningsprov: 5
Befälslämplighet: 6
Plikttjänstförmåga: 6
Syn: A
Hörsel: A
Tjänstbarhet: A

Hoppas in i duchen och därefter plockar jag ihop alla mina saker från skåpet. Sen går jag och två killar ner till stan och äter mat på Mc Donalds i väntan på att tåget ska komma in.
Tåget kommer och vi är nu påväg in till Hässleholm. Väl där är nästa tåg försenat med 28 minuter. När X2000 äntligen kommer går vi alla på samma tåg i olika vagnar. Hemfärden kändes trygg, att veta att alla mina vänner man pratat med sitter i alla tågets vagnar runt om än.



Det var en mycket rolig upplevelse! Och nu längtar jag vetkligen tills jag rycker in i augusti.
Transportgruppchef förare F 17 Ronneby augusti-09

Kommentarer
Sara

Grattis Gumman!! Är verkligen avis på dig:P

2009-03-29 @ 21:46:34 | http://aeque.blogg.se/
joni

jag rycker också in i augusti, fast som förare av stridsfordonstransport i eksjö ING2.

2009-03-30 @ 15:33:44
Saris

Grattis! :D:D

2009-03-31 @ 19:55:01 | http://sarapauline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback