Rehabbesöket gick inte som det var tänkt

Igår var det dags. Jag hade bokat in ett besök på rehab för återkoll. En tid som egentligen inte fanns, men dom tryckte in mig mellan två kunder då jag egentligen bara ville ha en bekräftelse på det jag såg. Att Rocky är otroligt fin i kroppen. 
I morgon har han gått två veckor på smärtlindring, och jag ville göra det här besöket innan vi slutade med medicineringen som då är ikväll.
 
Under dagarna innan besöket la jag dock märke till att Rocky börjat hoppa lite mer på tre ben igen. Men inget jag la någon större vikt på då han är lite så. Han glömmer gärna bort det fjärde benet ibland och det är bara att säga till honom. Dock har han varit lite svår att få på fyra ben det senaste. 
Och i onsdags kväll. Alltså dagen innan rehab då jag skulle visa upp hur fin i kroppen han var. Då för första gången sen vi började med smärtlindring såg jag hans inflamerade rygg. Den var varm och svullen precis som innan. Kanske lite tur att besöket var inplanerat dagen efter. 
 
För när vi kommer till rehab förklarar jag läget om hur han snabbt blivit försämrad. Dom mäter värmen i kroppen på honom och kommer precis som jag fram till att han är varmare över höger sida ländryggen. Även över vänster knä. 
 
Dom påpekar trots det att han är mycket finare i kroppen mot förra besöket. 
Jag har fått ner honom i vikt en hel del och han har endast fått vila. Det har tyvärr orsakat att han nu inte har så mycket muskler på sig. Men det kommer, såsmåningom!
 
Vi försöker hitta förklaringen till varför det blivit som det blivit. Hon går igenom hela ryggen, men hittar ingenting, inte mer än över det stället där kotorna är trasida. Annars är han smärtfri i ryggen trots inflamationen. 
Hon klämmer och trycker igenom hela hunden, knät går ur led men hon får jobba som tusan för att få ur den, så hon trodde inte på det. 
Vidare ner till benen och när hon kommer och klämmer igenom tårna. Då skriker han! DÄR gjorde det ont!
 
Rocky har ont i en tå på vänster bak. Hur han burit sig åt för att få det vet vi inte. Det kan vara terroristen Texas, det kan ha varit en sten som han snubblat på ute på en promenad, det kan ha varit för att vi nyligen ökat promenaderna eller den gången agmatte berättade om att han haft otroligt mycket energi en dag så han hoppat som en tok. Vi vet inte, men något har han gjort.
 
Den onda tån har gjort att han ibland håller upp sitt ben för att avlasta och de gånger han faktiskt går på alla fyra så avlastar han genom att gå snett, det har påverkat hans knä och därefter ryggen. Så allt blev som vanligt en kedjereaktion. 
 
Så här skriver rehab om besöket:
 
``Rocky har mått mycket bättre sen sist och har svarat väldigt bra på massageen.
 
Undersökning:
Fram UA
 
Temphöjning över vänster knä, höger sida ländrygg.
Han är fin i kroppen, men har ngt mindre muskler på vänster bak. Vid provikation går patella att manipulera ut lateralt, smärta tå 3 vänster bak, extension.
 
HB UA
 
Ryggen är sviktande och fin, men har en svullnad på höger sida i L4-L5 området
 
Antagligen har Rocky blivit överansträngd med en något för snabb uppstart av motion (eller hopp tex).
 
Rekommenderar:
-Kyla vänster baktass 30 sek med 45 min vila efteråt, morgon och kväll i en vecka
-Promenader 10-15 min på platta underlag. Försök att undvika böja och sträcka på tårna VB.
-Värme över ländryggen men ingen massage i ca 3 dagar fortsätt sedan som tidigare.
-Trappa upp promenaderna med 5 min per promenad per vecka. Återgå till kortare tider om han blir sämre igen. 
-Återkom vid problem.´´
 
Jag känner att det var riktigt skönt att vi faktiskt hittade orsaken till den snabba försämringen. Och åter igen är jag nöjd med deras prestationer. Otroligt bra och kunnigt folk. 
Nu kör vi på koppeltvång, värme, kyla tå, kortpromenader, vila vila vila och så tyckte hon att vi skulle fortsätta med smärtlindringen ett tag till. 
 
Älskade lilla hjärtat <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback