Kurs - Tävlingslydnad för den lilla hunden

Då var dagen kommen, dagen då jag och lilla Texas skulle gå kurs. Vi har sen tidigare varit anmälda till kursen ``Tävlingslydnad för den lilla hunden´´. Vilken fantastisk dag det blev! På alla sätt och vis faktiskt! Vädret, platsen och träningssuget var kanon, kursledaren destå bättre! Stort tack till Heléne Lindström på High5hundkurser för en riktigt bra och givande kurs. Mycket ``aha upplevelser´´ och toppenträning blev det.
Allt blev dock inte riktigt som det var tänkt. Tanken var att det var Tex och jag som skulle gå kursen. Men så blev inte fallet. Efter det jag idag har sett så har jag insett att lille Tex inte är redo alls att lämna valpstadiet just nu. Så det är bäst att han får leka av sig valptiden ifred tills han är redo. Han var med på några övningar men det var svårt att koncentrera sig tyckte han. Men däremot var Rocky på som sjutton, riktigt träningspepp var han. Och jag är helt ordlös...
Jag har inte många ``lydnadsvänner´´ omkring mig, och jag har svårt att lära genom att bara titta och läsa mig till. Har ofta många frågor. Jag vill göra det själv, öva praktiskt. Men iom att jag inte har vänner med lydnadsintresset har det gjort att jag har noll koll på hur en lydnadstävling går till. Skyller väl inte allt på att jag inte har några vänner med det intresset, hade väl kunnat engagera mig lite mer och kollat in fler tävlingar än det jag gjort. Men jag tycker det är svårt. Så på vår ``egnen träning´´ så bad jag om att ``leka tävling´´ för att få reda på vad som kommer och hur detta går till. Sagt och gjort, hon kommenterade oss och en annan deltagare filmade så vi kunde kolla igenom och diskutera det vid senare tillfälle. 
Jag är totalt ordlös! Vi gjorde det mest på skoj för att se hur långt vi kommit och jag visste att vissa saker som apporteringen inte skulle fungera. 
Fritt följ kom, jag älskar verkligen arbetslusten han har. Fick finfina tips på vad jag kan göra bättre som jag absolut ska ta med mig till kommande träningar. 
Läggande under gång, ett moment som vi inte tränat alls mycket, kanske bara någon gång så här behövdes massor hjälp. Men på något vis lyckades jag med all hjälp jag kunde ge honom, få honom att LIGGA KVAR. Tills jag kunde gå tillbaka och sätta upp honom. Rocky ligga på gräs?! Nejnej! Han låg kvar och jag är så stolt över honom.
Ställande under gång, ja träningen på detta är nästan obefintlig, speciellt från vänstersidan som inte funnits alls. Men på något vis så kände jag på mig att det här ändå var lite hans grej och att han skulle greja det. Trodde väl att jag skulle få säga till honom att stanna upprepade gånger men när det väl var dags så gjorde jag visserligen ett DK men inte alls sådär tydligt som jag själv föreställt mig att jag skulle behöva. Han TVÄRSTANNADE och stod still. Trodde garanterat att han skulle gå några steg till som han brukar när jag säger Stanna. Men så fort jag skulle gå tillbaka så satte han sig ner. Så nu blir det stadga i STÅ på schemat över träning framöver. 
Hopp över hinder, också något vi inte tränat på. Vi har hoppat agilityhinder och dom bommarna faller ner i backen om man rör vid dom. Det gör inte lydnadshinder! Rocky har kommit på det och hoppar gärna upp och tar nytt hopp från den. Nu gjorde han dock inte det den här gången och grejade övningen med fin attityd.
Apport, hade inga större förhoppningar om denna. Ni vet Rocky, han som inte tar saker i munnen. Det lossnade lite förra sommaren men att han skulle ta ett nytt föremål på denna övning, ja det var obefintligt i mitt huvud. Men döm min förvåning, när jag håller fram apportbocken framför honom greppar han finfint, han släpper dock efter några få sekunder. Tar därefter upp den och visar mig på nytt hur duktig han är. Älskade hund. Jag är bara så överlycklig. 
Allt detta är även filmat, jättekul verkligen. Man ser verkligen vad man gör för fel eller har för sig för onödigt. Min första kommentar när jag såg mig själv var ``Oj, vilka långa steg jag tar´´ och så kom vi till när jag skulle börja springa. Haha här fick jag svar på varför hundarna inte blir trötta när jag springer med dom. Jag tar dubbelt så långa gå-steg än spring-steg. Jag går fortare än jag springer!!
 
Jag har fått jättebra tips på många saker som vi gått igenom denna dag. Vi kanske inte är så långt ifrån lydnadstävlingen som jag trodde. Hehe jag som sagt nej till lydnadstävling med Rocky. Det kanske bli ändring på det framöver. 
Ikväll ska jag sätta mig ner och skriva ner alla tips jag fått. Tror att jag annars kommer att glömma bort dom, och det är mycket synd på så bra övningar och tips jag fått. 
 
Det är två trötta hundar jag har här hemma nu och en otroligt stolt matte. Inte bara det att jag är nöjd över deras utförande. Båda var duktiga på sitt sätt, men Rocky mitt hjärta smälte. Jag är så överlycklig!
Tack åter igen Heléne för en fantastiskt bra kurs. Vi kommer åter!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback