Gäst under huset

Kommer in från sovrummet, det är släkt och hundarna sover redan i deras älskade tyghus dom har. Gör iordning mig det sista innan jag kryper ner i sängen, drar täcket över mig och släcker lampan på nattduksbordet. Lägger mig tillrätta och blundar. Några sekunder senare hör jag någon snarka, gulligt tänkte jag och funderade på vem utav dom det kunde vara. Det likande inte alls någon av dom. Rocky gör höga hamsterliknande ljus medans Texas låter som en fågel eller tar djupa andetag så man riktigt hör hur hårt han sover. Men dessa jag nu hörde lät som en riktig gammal gubbes snarkningar. 
Jag kliver upp och väcker grabbarna, men inser att det inte alls kom från deras håll, det kom från andra sidan sängen. Hoppas och stampar lite på golvet i hopp om att vad det nu var skulle gå iväg. Men snarkningarna fortgår med endast ett litet uppehåll. Hämtade min jättestarka pannlampa och lyste ut genom fönstret över åkern. Där syntes inget och jag lyssnar efter om jag kan lokalicera vart ljudet kommer ifrån. När jag kommer till sovrummets bortre vägg, precis brevid sängen så hör jag det som starkast. Det kommer underifrån, så rakt under mig finns något som snarkar och sover riktigt hårt. Jag har fönster precis där och tvekade en stund, men nyfikenheten tog över så ställde mig på sängen och öppnade det lilla fönstret och försökte kravla mig ut med pannlampan. Men hur mycket jag än sträcker mig så ser jag inget. Jag hör bara att jag är väldigt nära. Den ligger där, precis utom synhåll, och snarkar!
 
Morgonen kom, jag fick lägga kudden över huvudet för att försöka döva ljudet av snarkningarna från min gäst under huset kvällen innan. Men nyfikenheten tog fortfarande över. Jag och hundarna gick därför ut för att kolla. Själklart visste jag att ``den´´ vad det nu var inte skulle vara kvar. Men jag ville se om man kunde tyda något. Jag släppte därför på Rocky. Rocky fick upp spår direkt och visade mig många in och utgångar, jag som trodde det var en engångsgäst. Men tydligen inte. Det syntes på hur gräset låg och väldigt tydligt på Rocky hur många olika in och utgångar den haft. Det var inte bara under sovrummet den hade hållit till, utan även under vår toalett visade han mig. 
 
Jag kan bara tänka mig att gästen under mitt hus kan ha varit en grävling. Men om det var det får jag aldrig veta. Samtidigt som det var väldigt skrämmande så kändes det rätt mysigt att ha ett snarkande vilddjur så pass nära. För det kan max ha varit 2 meter mellan min säng där jag låg och djuret. Hundarna dom sov igenom hela händelsen. Texas var något frågande när jag väkte honom men somnade sedan om. 
 
Jag är så stolt över Rocky. Jag visade bara på honom och sen förstod han direkt vad han skulle göra, även om vi själva inte visste vad som skulle göras. Jag ville mest bara se vad han hittade. Det här med näsan är verkligen hans grej och den lyckan som han ger mig, den är obeskrivlig. Jag känner mig bara så stolt över honom. Jag litar helt och hållet på Rocky när det gäller till att han ska använda näsan. Måste börja träna mer på det igen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback