En helg i hundens tecken

Efter jobbet i fredags packade vi bilen och styrde mot grabbarnas kompis Lukas för att hämta upp honom, därefter körde vi vidare för att hämta upp Lukas matte Sandra. Med bilen fullpackad av både hundar, två mattar och en hel del väskor med massa saker i så blev slutdestinationen till slut Västervik och husvagnen. Vi har haft en helt fantastisk helg, alla hundarna är helt slut vilket är mycket roligt att se. 
Vi har hunnit med en hel del, men också en hel del vi inte hunnit med. Men trots det så känner jag att vi haft en riktigt slapp och skön helg samtidigt som jag kan känna mig nöjda över den träning vi gett hunarna.
Vi gick förbi hundstranden, tänkte se vad Rocky sa om det i år. Sa till Sandra att han förmodligen kommer doppa tassarna men inte mer. Döm min förvåning när bushunden plumsar i och börjar simma! Han älskar verkligen när jag slänger ut godis i vattnet som han kan få simma omkring och let efter. När han är klar så kommer han upp och vill att jag ska slänga i mer. Sötnosen min <3
Även Texas fick känna på lite. Han som förra året blev så stressad av att bara sitta vid vattnet och höra vågornas brus. Men jag tror att även den rädslan släppte på hundsimmet precis som det gjorde för Rocky. Vårt lilla plask och lek på grunt vatten i höstas gjorde med andra ord nytta. Han gick i så magen näästan nudade vattnet. 
Även Lukas fick testa på och även han fick sin matte att bli imponerad. Hon trode inte att han skulle stå kvar i vattnet alls, men det gjorde han och verkade njuta av att bli svalkad.
Dom här tre hundarna har klickat med varandra från start. Det är så kul att se, vi har aldrig någonsin haft bekymmer med dessa. Bortsett från att Tex är unghund och Rocky som är för snäll och inte säger till. Men Lukas lyckades vid ett tillfälle få Tex att respektera och då föll sista pusselbiten på plats. Vilket harmoniskt och glatt gäng vi har. 
 
Det har blivit lite lydnadsträning och trick för grabbarna. Sandra ville se om Rocky kunde ``apan´´. Att hunden har tassarna på...i det här fallet på min arm och sen tittar under armen. Vi fick tyvärr ingen bild på detta men på bara några försök lyckades Rocky förstå vad jag menade och ja, vi har nu klarat av att göra ``apan´´. Självklart ska vi träna vidare på den så den blir bättre och naturligtvis få lite bilder på detta. 
 
Jag har noterat en tid att Rockyinte musklat sig ordentligt i bakbenen nu sen i vintras. Och så har jag kikat in Lukas benmanschetter. I lördags fick vi våra egna! Ett par rosa benmanschetter från ReDog. Lätt att hitta om han tappar dom och så älskar jag rosa. 
Vi gick ett litet varv med dessa på utan vikt i såklart och det vart en helt annan hund. Han använde bakbenen jättefint och även efter att jag tagit av dom så syntes stor skillnad. Så detta ska vi kämpa vidare på. Rocky är en liten hund som anser att det är onödigt att använda alla fyra benen när det går lika bra att hoppa på tre. Men, om jag inte säger till honom så stelnar han vilket leder till att han får ont och så blir det en ond cirkel. Men nu när jag ser skillnad så fort ska vi absolut köra vidare på detta.
Nu är vi hemkomna efter en helt fantastisk helg i Västervik och husvagnen. Det här måste göras om!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Sandra

Tack för en trevlig helg =)

Kan du skicka via dropboxen bilderna på Lukas? speciellt de i vattnet

2015-05-27 @ 14:25:26 | http://livetsomlukas.wordpress.com
Sandra

hur kommer det sig att din blogg heter Xifon?

2015-06-02 @ 20:56:37 | http://livetsomlukas.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback