Midsommar

Vilken fin midsommardag vi haft! 
Uppehåll hela dagen men med några moln. Trots det tittade solen fram och vi såg blå himmel lite då och då. 
Vi sov länge idag, det var välbehövligt efter den jobbiga vecka på jobbet jag har haft. Men nu är mitt jobbekymmer löst och på måndag får vi ny arbetsgivare och vi slipper att gå i konkurs. 
 
Hela förmiddagen gjorde vi kransar att ha på huvudet under midsommarfirandet. Rocky skulle såklart ha en han också. Många blickar och ``Kolla hunden har en krans´´ har det blivit. Men också många som kommit fram och velat klappa. Jag är imponerad över hur bra olket har varit på att fråga om lov innan man bara klampar in och klappar honom. Endast en person, en väldigt ung flicka, kanske 4 år klev över gränsen. Annars har alla frågat och idag var dom många som ville komma fram och klappa. Bland annat ett folk som hade en vän med dvärgpinscherkennel. Från Södertälje faktiskt. Måste kolla upp det, fick se lite bilder och jag föll pladask för det jag såg! Sen verkar det som att Rocky får en dp kompis i sommar, för på måndag kommer grannen några husvagnar bort att ta hem sin 8 veckors dp valp. Kul, undra om jag kommer att kunna hålla mig!?
 
Innan midsommarfirandet tog jag och Rocky oss en lång och härlig cykeltur. Välbehövligt för han hade såå mycket spring i benen. Och efter att matte hade bundit klart kransarna så fick det bli lite föremålsträning. Men idag hade jag bar hundväskan med mig och orkade inte gå till min egna husvagn då jag satt hos mamma. Så jag tog det jag hittade, jag hittade en massageborste i gummi och en bandagerulle. Rocky visade direkt hans kunskap om vad vi tränat på de senaste helgerna och började genast att greppa. Jippie! Matte glad!
Vi satt på mammas trall och bandagerullen är rund och Rocky verkade gilla den massor. Han lyfte mer än vanligt och jag kunde se at han tyckte det var så kul att han tillslut började att leka med den. Han hoppade upp i luften och slängde iväg den. Han hade kul! Men den är runt och den for lätt genom luften så ibland både rullade den nerför kanten på trallen eller flög ut på gräset. Då kom jag på vad jag ville göra härnäst! Jag använde mig av allt jag tränat på och anstrände mig till max. Jag riktade in mig på bandagrullen som låg där ute på gräset någon meter bort. Han var så arbetsvillig så jag lät honom tänka lite och mitt mål var att få honom att plocka upp bandagerullen från gräset tillbaka till mig på trallen där jag satt. Jag hade inga förhoppningar om att han skulle lyckas men ville testa och se vad som hände. Ja, jag vill ju alltid mer när det går bra och kanske var det dumt när han precis lärt sig att lyfta ett föremål så högt. Men jag testade. I början gick det segt men jag ansträngde mig till det yttersta för att verkligen berömma så mycket som möjligt och så RÄTT som möjligt. Så efter ett tag gjorde Rocky sitt första apporteringsförsök. Han sprang ut till den blå bandagerullen på gräset, greppade och vände tillbaka mot mig. Han vad så glad och ville mer själv så han nästan kastade rullen den sista biten och den hamnar mitt framför mig! Jag kan inte förstå det. MIN HUND HÄMTADE JUST ETT FÖREMÅL! Ungefär 2 meter kan vi säga, 2 meter! Stolt matte. Som vi kämpat, ojojoj. Gissa vem som kommer att springa och köpa bandagerullar nu, hahaha. Jag gjorde som alltid, jag avbröt träningen på stört och belönade massor, allt jag kunde och jag såg på honom att han tycker det här är så kul. Kan verkligen inte förstå det, i så många år som vi försökt med detta. Idag hämtade han ett föremål! Hihi
 
(Mobilbilder) Han var påväg flera gånger att hämta men så fort jag säger bra eller egentligen bara säger något så släpper han direkt. På bilden ovan kan man se när han just hämtat den. På första bilden kan man se hur fint och ordentligt han grappar, annars småbiter han. Vill gärna inte greppa med hela munnen. Och på understa syns hur högt och fint han bar upp den. Annars lyfter han så mycket att den fortfarande nuddar backen! Det var något med bandagerullar. Även den ``piggiga´´ massageborsten i gummi blev jag förvånad över att han tog. Greppade fint där med trots att den var mycket svår att få tag på då den bara la sig på backen hela tiden. Framsteg, stora hopp fram!
Nu ikväll har vi suttit inne hos mammas husvagnsgranne och dukat upp långbord. Då fick jag se en mycket trött hund. Vilken dag han har haft. Så mycket folk det har varit! Det har tagit på krafterna och pluttis är helt slut nu. Mycket har han fått vara med om idag. Massvis av folk vid midsommarfirandet, tränat föremål, mängder av barn och vuxna som klappat honom, en lite för full man som kom fram till honom och var lite för på även på mig faktiskt. Men han skötte det bra, han visade mig tydligt men jag bad honom att vara lugn vilket han förblev, sen blev det mattes uppdrag att bli av med fullgubben och ge Rocky ro. Älskar att Rocky och jag kan föra dialog!
 
 
                                                                 Glad midsommar!
 
 

Kommentarer

Åh vilken härlig midsommar :D och vad duktig Rocky varit som klarar av en miljö som är så stressig som ett midsommarfirande. Om ett par år hoppas jag Cilla också klarar det :)

Svar: Mycket träning. Dessutom ligger det här på en camping där vi har vår husvagn uppställd. Så vi bor i husvagn på helgerna och det älskar vi! Du klarar det ska du se, bara kolla hur långt du kommit med henne nu!!! Fortsätt kämpa!
Sandra

2014-06-21 @ 22:24:07 | http://monsterhund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback