Dagishundarna på äventyr


Idag har vi äntligen träffats igen. Eller ja. Rocky och Nico träffas ju varje dag, dom är ju boxgrannar på dagis! Men mattarna hade allt en del att prata om. Alltid lika trevligt att ses. 
Vi tog en härlig promenad och M hittade en väg till Hällristningar. Det tyckte vi lät intressant och styde dit. Hundarna på på hugget, riktigt på hugget och lyssnade efter allt. Förmodligen för att det blåste ordentligt inför oväder och för att vi höll till precis bakom Bråvalla festivalen med alla dess besökare. Mycket rörelser!
 
Vi fann hällristningarna och jag må säga att det var riktigt häftigt att se! Vi såg båtar, getter, svärd och massor fler saker där på stenen. 
 
Efter en stund började vi helt oplanerat att träna lydnad. Jag är så inspirerad av M och Nico. Dom är så duktiga! Älskar Nicos kontakt så det var det jag och Rocky tränade på. Kontakten i linförigheten. Jisses vad jag fick peppa honom, berömma honom hela hela hela tiden. Fick till det riktigt bra men så fort jag slutade och inte gjorde saker hela tiden då tappade han kontakten. Måste få upp koncentrationen på något sätt! Just nu kan vi inte gå långa sträckor rakt fram utan att han tappar. Men det löser vi!
Kontakten han gav stundtals, DEN var gudomligt underbar!
Men så har vi de där högersvängarna och ögonkontakt, dom går inte ihop. Han flyter ut och hamnar lätt framför. Han rättar sig oftast men vi pratar om att han lätt kan hamnar 1 meter framför mig i högersvängarna. Något att jobba på. Jag tror helt enkelt det handlar om att han del inte har hittat stabiliteten i att gå rakt med ögonkontakten, sen även att han så gärna vill se mig helt och hållet och det gör han bättre om han flyter ut. Det här måste vi träna vidare på. Ska fixa till en yta så jag kan träna mot en vägg oh hörn framöver. 
 
Det här var första ordentliga träningen...och spontana sen han fick vila efter sin allergiska reaktion. Jag kan meddela att herrn blev trött! Åskoväder påväg in....som inte kom tack och lov. Men det var kvavt och han har då inte fått träna på några dagar. Men nu är han friskförklarad!

Kommentarer
Melinda och Cilla

Kontakt och koncentration måste jag och Cilla också jobba på!
Så fort hon blir för stressad så låser hon mig ute. Som exempelvis vi vistas i ny miljö eller promenerar med nytt sällskap :/ Superjobbigt!

Svar: Jag funderar på om du kanske bara skulle gå och sätta dig på en plats och bara titta på folk. Först på en plats med mindre folk och därefter på en plats där det kommer folk hela tiden. Du känner din hund bäst, men vad tror du händer då? Har du redan testat? Sitta där och bara titta, utvärdera vad hon gör och gå därifrån när hon slappnar av.
Sandra

2014-06-26 @ 20:36:21 | http://monsterhund.blogg.se/
Melinda och Cilla

Det gör vi nästan dagligen i miljöer hon känner igen och då går det bra. Men nya miljöer med trafik och rörelse funkar inte, samt om jag promenerar med nytt sällskap. Det kan fungera om vi får sällskap där vi brukar promenera, men då bara de ABSOLUT vanligaste promenadvägarna.
Vid de tillfällena hon stressar upp sig så kan hon inte varva ner själv. Det spelar ingen roll hur läng man väntar, hon börjar flåsa, gräva frenetiskt, tugga gräs, kasta sig i kopplet och blir verkligen uppstressad. Då funkar inte thunderskirten, ryggsäcken eller världens godaste godis. Då kan jag bra lyfta upp henne så börjar hon slappna av. Då avlägsnar jag henne från platsen för att spara henne på den stressen då hon inte ens klarar de lättaste hundmöterna i den sinnesstämmningen.:/

Svar: Hmm, men hon släpper stressen när du lyfter upp henne?! Alltså känner hon sig trygg med dig. Du lyfter upp henne och går därifrån, förstod jag rätt? Vad händer om du står kvar på samma plats och släpper ner henne igen när hon är lugn. Bara stå kvar och vänta ut tills hon lugnar sig i famnen och sen släpper ner. Fortsätter hon vara lugn då så kan du berömma och göra massa kul. Börjar hon igen så lyfter du upp och börjar om tills hon till sist slappnar av. Låt henne inte vinna, någon gång måste hon tröttna. Du känner såklart din hund bäst, men ett tips. Jag vill gärna hjälpa dig
Sandra

2014-07-03 @ 23:12:50 | http://monsterhund.blogg.se/
Melinda och Cilla

Oftast så brukar det vara lika illa när jag släpper ner henne igen, det är därför jag går därifrån.Tyvärr så är jag inte världens starkaste och en hund på 20-25 kg blir rätt tung efter en stund ;) Men hon blir ju bara så uppstressad när vi åkt iväg någonstans där det är lite trafik och hon inte känner igen sig. Med andra ord inte speciellt ofta. Hon blir så stressad i närheten av bondgårdsdjur också men i deras närhet är vi inte heller speciellt ofta.
Åker vi ensamma utan sällskap av andra brukar det gå bättre också. Men självklart undviker jag situationer hon blir helt okontrollbar på då jag känner att det enbart förstör våran relation. Försöker arbeta mig uppåt och ökar svårigheterna i miljön långsamt, men självklart kommer tillfällen som ibland är för svåra. Och då ska jag försöka stå kvar med Cilla i famnen och visa att det inte är något i omgivningen att stressa upp sig för.
Jag känner inte att "jag låter henne vinna" utan när hon blir för stressad så mår hon uppenbart dåligt, och då har ja gått för fort fram i stresshanteringen och miljöträningen och ställer för höga krav på henne.
Tacksam för alla tips och all hjälp :) Är villig att testa det mesta för att Cilla ska ha det så bra som möjligt!

2014-07-06 @ 21:54:09 | http://monsterhund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback