Hundraser - Labrador

Vad jag vill ha för hund:
Jag vill ha en hund som går fram i alla lägen. Miljöträning är något jag utsätter hundarna för ofta och man kan beskriva min träning lite som ``lite av varje´´.
Min dröm vore att få utbilda en hund till räddningshund och biten med personsök vore jättekul att få träna. Jag vill ha en hund som är arbetsvillig men har en ``av´´-knapp när inget händer.
Att en dag komma till punkten tävling är något jag längtar till. Att få tävla skulle vara jättekul.
Men så bör hunden vara en riktig familjehund och tåla dagar med att bara vara, gosa och ta det lite lugnt. Jag är spontan och hunden måste då klara av det.
Gillar reser med lite fart och fläkt i, som älskar träning och är lyhörd, men inte ljudar för mycket, jag själv kan lätt bli stressad och irriterad när det gnisslas. Även vakt och jakt är något jag inte behöver i större mängder!
Rocky behöver en lugn och säker hundvän som absolut inte är mer dominant än han själv. Man märker stor skillnad på hur han beter sig bland vännerna och jag har insett att han behöver en vän som är längre i rang än han själv. En lekfull ras som liknar Rockys temperament hade han inte tackat nej till.
Vi är inga pälsmänniskor och föredrar den släthåriga typen som Rocky har. Vi kan tänka oss pälsen på schäfer/rottweiler
 
Vad har ni för erfarenhet av hundrasen Labrador? Har ni några bra tips på bra kennlar och vad bör man tänka på när man köper en Labrador?
 
Som tack för hjälpen vill jag väldigt gärna länka till er blogg eller hemsida. Så kommentera nu och hjälp mig med mitt framtida val av hundras.

Kommentarer
Sara

Labrador är inte min favorit och det är väl mest för att det finns i två varianter en utställning (soffmys) och en jakt och det är väl den som fungerar mest till alla träning som är mest arbetsvillig.

Men om du nu ska ha en Labbe så kan du ju alltid tala med Birgitta Staflund-Wiberg tyvärr kommer jag inte ihåg vad hennes kennel heter men går säkert att googla.

Men tycker forfarande att det finns bättre retrivers både Flaten och Tollaren tror jag passar dig bättre.

2013-11-21 @ 11:23:49 | http://skrollis.blogg.se
Jenny

Jag har träffat totalt 5 st på riktigt. Alla är dem olika. Två av dem är hannar olika i kroppsform, dem övriga är tre tikar även dem oerhört olika varandra. Speciellt en tik har berört mig mycket hon finns inte idag men oj så arbetsglad tjej. Dem körde lydnad och agility med henne kommer jag ihåg. Super lydig. Trevlig hund men älskar mat :-)

2013-11-21 @ 23:05:50
Nyköpings Hanna

Ska du köpa en labbe ska du köpa en jaktlabb tycker jag! :) Det är en hund jag själv skulle kunna tänka mig. Lättlärd, framåt och en toppentrevlig hund på alla sätt och vis! :) Här har du Niklas kennel på Harstena, jättetrevlig och har jättefina hundar! (även bruna) :) Men det brukar vara kö på hans valpar..

2013-11-22 @ 13:02:16
Nyköpings Hanna

http://www.harstenajakt.com/kennel_content.html

2013-11-22 @ 13:02:43
Chelsea

Labrador skulle nog passa dig! Trevligt och framåt ras, en ras som skakar av sig direkt om den vart med om något den ryker obehagligt, enkel att ha att göra med. Det finns faktiskt 3 varianter! Du har den som kallad jakt-jakt varianten, denna är väldigt liten och mycket fokus på enbart jakt! Sen har du jakt varianten, den är lite mindre än utställnings varianten men älskar att jobba, denna är en allround hund som gärna tävlar lydnad eller agility till att bara få springa i skogen. En lättlärd hund med mycket motor och en "inbyggd" av och på knapp!

2013-11-22 @ 19:30:22 | http://quirkydogs.wordpress.com
Chelsea

Här är kenneln Amanto kommer ifrån; www.labbrets.se, jätte trevlig liten kennel och superb uppfödare! :)

2013-11-22 @ 19:31:39 | http://quirkydogs.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback