Sökte efter matte i över 1 km

Jag måste få dela av mig en, till en början lite tråkig händelse som övergick och blev en mycket glad.
Maria och jag skulle gå en promenad med hundarna, på tomten kopplar inte jag min hund. Men så har vi det där lilla problemet att Rocky älskar att smita in på grannens tomt. Gör han det så vet jag att jag inte kan få tillbaka honom. Den här gången så hade jag redan sagt till honom flera gånger när han var påväg mot den öppna grinden. Det är endast vid öppen grind han har problem att stanna kvar hos mig. Vi står och pratar med grannen och hennes hund, jag och Maria. Sen vänder jag bort blicken en kort stund och sen såg vi alla tre hur Rocky la benen under sig och kutade in på grannens tomt. Vi beslutade oss för att gå våran promenad utan Rocky. Jag stampade i backen, la ut godis och gjorde överdrivet mycket signaler till honom dom första hundra metrarna för att han skulle förstå att han skulle ta spår efter mig. Därefter gick vi som vanligt.
Vi gick Maria och jag. Flisan & Orvar sprang lösa och jag med kameran i högsta hugg. Fick mycket bra kort. Efter 30 minuter hade han fortfarande inte kommit till oss och vi var nu påväg hem eftersom Flisan fläkt upp en klo och blödde en del.
Kommer lagom in när Maria ropar tyst till mig att Rocky är utanför. Jag tittar ut och ser min hund snappa upp spåret jag laggt efter mig och springer iväg. Jag efter under tystnad för att se vad han gör. Men jag kom inte ifatt min hund förän en lång bit hemifrån då han kom emot mig. Min hund spårade mig i över 1 km fram och tillbaka och vi möttes på halva vägen.
Jag kunde inget annat än att släppa gammalt gnabb och berömma för hans insats i sökandet efter mig.
Lite senare gick vi ut ytterligare på en kort fotorunda och jag blev positivt överraskad av min hund. Min hund har inte varit speciellt social med andra hundar när han går löst eller är i rastgårdar. Han håller sig för sig själv och det på långt avstånd från mig. Han kopplar även bort mig dessa lägen och han lyssnar inte ett skvatt. Men går vi ensamma då håller han sig tätt tätt intill mig och lyssnar till hundra procent. Idag gick han för första gången ihop med Orvar & Flisan. Dom lekte ihop, sprang ihop och letade godis ihop. Vilken lycklig matte jag är nu vill jag lova!
 

Kommentarer
Paulina

Jättehärlig läsning!!

2013-01-13 @ 00:29:24
Den elaka grannen Peter

Har du problem.. får du gärna stänga grinden..
Har bott här i över 30 år.. det först på senare år som grinden överhuvutaget hängt på sina gångjärn.
Den finns där av hänsyn till våra trevliga grannar..
Puss..

Svar: Den elaka grannen Peter. Ni är inte elaka, det är min hund som har lite problem med jakt bara. Och han har tyvärr lärt sig att han inte behöver lyssna på matte när han är hos er. Matte blir så stressad då och blir lätt stressad själv =( Självklart ska jag inte ändra på något, ni har ju trots allt bott här längre än jag.
Sandra

2013-01-13 @ 00:48:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback