Färskfoder & torrfoder

Jag har börjat tveka på om det verkligen var färsen som var boven i dramat. Rocky har fortsatt sura uppstötningar och lös mage. Han får endast sitt vanliga färskfoder nu, det som alltid har varit det bästa för hans mage. Men nu vet jag inte längre, mycket talar för att jag vill testa på att låta dom gå över på torrfoder under en kortare tid för att se om magen vänder sig rätt igen. Det tar emot, färskfoder/BARF kommer alltid vara bättre men just nu tror jag att deras magar behöver en paus. Jag tror helt enkelt att det är dåligt färskfoder vi fått. För Rocky var dålig i helgen, sen slutade det och nu har det kommit tillbaka. Det skulle kunna vara som så att han fått en portion från en gammal färskfoderkorv. Jag styckfryser ju och det ligger inte bara en utan flera korvar i samma påse. Så han kan ha fått en porttion från den gamla, sen från det bättre och nu från en gammal igen. Det skulle förklara varför han hade ett uppehåll. 
Texas har i flera veckors tid varit mycket kinkig i maten, han vill inte ha maten. Och ihop med att matte prompt vill att han ska äta mer har det såklart blivit en ond cirkel. Jag ser på honom att han vill inte ha mer. Har fått plocka bort godis också och bytt ut mot leksaker. Men nu när detta hände så fick han helt enkelt kokt ris och kokt kyckling som veterinären sa. Något han absolut inte gillade, hade mycket svårt att förstå hur han skulle få upp maten. Han måste ju börja äta så dagis blötte upp EN torrfoderkula och mosade ner. Då började han äta, jag har fortsatt med torrisar även hemma och man ser tydligt hur han pillar bort allt annat och äter bara torrisar. Testade att ge honom en ouppblöt kula, det bjöds på både det ena och det andra. Han ville ha mer. Min slutsats är helt enkelt att Texas är trött på färskfoder!
En annan sak är också att jag har fått nys om att det finns fler dvärgpinschrar som fått pigmentfel på nosen med färskfoder/BARF. Jag vet inte vad jag ska tro så jag säger inget om det. Men endå, värt att ha i bakhuvudet.
Så nu är min plan att jag ska slunga över dom på torrfoder under en tid, som test för att se vad som händer med mina vänners magar och näsa. Vi får se hur länge det håller i sig, kanske bara för ett tag eller lite längre. Rocky kommer helt klart få käka färskfoder längre fram igen, men just nu tror jag att hans mage måste vila. 
Så vad ska man ge för torrfoder? Det är en hel djungel av olika märken. Innan Rocky gick över på färskfoder fick han JW (James Wellbeloved) vilket han fungerade finfint på. Men vi gick över ganska omgående när matte gittade mask i maten. Därför tar det emot så mycket att börja på torrfoder igen, rädslan över att hitta något äckligt i maten!
Vad är bra, vad är mindre bra? Rocky har svårt för runda kulor pga hans skada i munnen. Texas åt Four Friends när han kom, även den han smakar av nu. Båda hundarna gillar den, små bra kulor, ska man fortsätta på det eller ska man byta? Det är månadshandling nästa vecka, jag handlar bara en gång i månaden, hur mycket ska man köpa och vad ska man köpa? Ja det är mycket som snurrar i huvudet nu. Det blir att läsa på. Jag har ju några dagar på mig innan det är dags att handla

Kommentarer
jennifer

Jag ger Spice acana small breeds, inte runda kulor, jag är nöjd med maten och köpte 6,8 kg :) eller spike får bara ibland när han blir lite trött på färskfodret

2015-04-15 @ 18:35:20
Maria Jämtenstål

Hade jag behövt börja med torrfoder på Ivanhoe, så hade det nog blivit ZiwiPeak :D

2015-04-15 @ 18:37:02 | http://happypapillon.weebly.com
Sandra

Lukas får torrfoder på kvällen och det är bästa lösningen för hans mage.
Han fick four friends förut och det gick ber men nu får han bozita Nordic by nature och det gillar han massor.
Kan du inte ge ett mål med färskfoder och ett med torrfoder och kolla? Vet att det tar emot att gå ifrån färskfoder.
Läs på påsarna och välj det som du tror dina hundar äter. Kommer alltid finnas sämre och bättre torrfoder oavsett vad du väljer. Då vi alla tycker olika.
Bozita Nordic by nature Finns endast hos djurmagazinet och ligger bra i prisklass enligt mig.

2015-04-15 @ 19:28:47 | http://livetsomlukas.wordpress.com
Sandra

Lukas får torrfoder på kvällen och det är bästa lösningen för hans mage.
Han fick four friends förut och det gick ber men nu får han bozita Nordic by nature och det gillar han massor.
Kan du inte ge ett mål med färskfoder och ett med torrfoder och kolla? Vet att det tar emot att gå ifrån färskfoder.
Läs på påsarna och välj det som du tror dina hundar äter. Kommer alltid finnas sämre och bättre torrfoder oavsett vad du väljer. Då vi alla tycker olika.
Bozita Nordic by nature Finns endast hos djurmagazinet och ligger bra i prisklass enligt mig.

2015-04-15 @ 19:28:49 | http://livetsomlukas.wordpress.com
Maria

Ja ger mina acana lam som är väldigt bra mot känsliga magar. O de verkar va väldigt gott 😋 flisan har ju gått upp massor i vikt :-P

2015-04-15 @ 21:49:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback